Are you a wood man or a plastic man?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Are you a wood man or a plastic man??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Are you a wood man or a plastic man??

Over the last year or two ive been useing more and more plastic jerkbaits and lures!! infact ive not got many wooden baits left, just few flippers, hawgwobblers!! The main reasons why i belive plastic to be far better than wood

1) Better hook ups, most of all with plastic topwater lures, the fishs teeth just skid and slide on the plastic, resulting in far more fish!

2) Far more consistant than wood baits,

3) Much longer lasting, dont take on water so easy,

4) Often cheaper, due to cut in working time!! well cheaper in some cases, i mean the Swedish price for a Manta in shocking, over 300kr, whens Jenk starts stocking them at a realistic price he gets my custom!!!

5) Durable finish,
    38
    Wooden Lures
    47,37%
    18
    Plastic Lures
    52,63%
    20

The poll is expired.

I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

I'd say plastic, but the bite marks that wooden lures get are cool
    Som autograf eller?

Kommentera

Nu såg jag att jag skrev om något helt annat! Hellre trä än plast när det gäller beten.. Thats it! Annars under följer min uppfattning om jigger vs wobbler / jerk

Hmm samma här jag har oxå börjat att använda mer "jiggar" typ bd, sandra mfl.. Men det lixom en del i min "utrustning" likaväl som att jag hänger på en jerk, kan jag plocka en jigg beroende på årstid och väder mm.. jag använder helt enkelt de / dom betena som är mest lämpliga för situationen. Det som gör jiggarna intressanta är ju att dom:

1: fiskar bra, som många säger så följs ett hugg på en jigg gärna upp igen a gäddan efter som den mjuka kroppen inte avskräcker fisken.

2: Billiga, så man har ju råd men en enklare uppsättning för en hyffsad summa pengar

3: finns i mängder av olika färger former osv..

4: numera finns det ju jiggar som är mer "special" te.x shallow BD osv suspending mm olika varianter som gör fisket ännu mer intressant.

Fast det mjuk bete som jag fastnat för mest är utan tvekan kombinationsbetet hell-tail... Ett mjukis bete fina gång även i låg fart, mjuk kropp vilket nästan alltid leder till en efterattack om fisken missat "kroken" vid första hugget. Sen ett bete som man lätt kan kontrollera dvs hålla på det djup man önskar sig.
      Senast ändrad av linu_z; 2004-10-16, 11:01.
      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Rätt tillverkade tror jag inte träbeten uppvisar dom fel och brister som du nämner, tex cobb´s mfl. Tycker att många plast beten tappar färgen otroligt lätt zalt,bomber, tromentor mfl. Att gäddor inte skulle lyckas bita tag i plastbeten är också nått som jag uppfattar som fel, då jag har flera jake och shark som har bitmärken/tänder i sig.

Kommentera

Ok for the guys who say wood is better!! Why???
          I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Come on you have to back your vote up!!! Not just vote wood is best and not say nothing!!

- John Gierach

Kommentera

känns som att träbeten är med gedigna mer välgjorda.
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag valde trä för att det genomgånde brukar innebära bättre kvalite, dessutom så är de 100% fria från lekage (så länge de är solida, finns ju vissa avarter som inte är det). Att plast innebär jämnare kvalite kan jag inte hålla med om, iallafall inte att det skulle vara generellt för alla plastbeten. Då tex. de äldre modellerna av Zalt var väldigt skiftande i i kvalite och gång. Mantorna får man hoppas håller bättre kvalite då de går lös på en halv förmögenhet.

Kommentera

Ursprungligen postat av linu_z
                  känns som att träbeten är med gedigna mer välgjorda.
                  But more often than not the action is diffrant, Ok its more on the lower end Lures from ACE, or FUX, But even in high end such as cobbs and Loz Harrop do have very vairying actions!!

- John Gierach

Kommentera

Har flertalet plastbeten som läcker redan från fabriken och då pratar jag inte om billiga kopior.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 726 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04