Hjälp med "lättjerk" ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med "lättjerk" ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med "lättjerk" ?

Tjena, har av ngn anledning fått upp ett intresse för lättare Jerkfiske, har sökt o sökt men inte hittat riktigt vad jag letar efter..

Exakt var gränserna för lättjerk går har jag ingen aning om men för mig mellan 20-60gram ?
    Tanken är väl lite babybusters, buster 2or o om det gåt ngn rapala glidingrap som är lite tyngre, helst vill jag kunna köra lite spooks o poppers med
    betena jag kollat runt på gör att spöt ska kunna hantera någonstans mellan 20-60gram, kanske ett önsketänkande inte vet jag men det finns garanterat ngn här som kan :p

Sen behöver jag en rulle samt vad jag ska köra för grovlek på lina, flätlina solklart.
    Gärna lågprofil men inget måste men vill ha en smidig men samtidigt hållbar givetvis,
    Budget ligger väl typ runt 2500kr , kanske även det ett önsketänkande jag vet inte men testa går ju

Hoppas någon kan hjälpa en vilsen fisketok!

Tack på förhand , mvh Krikle

Jag förstår hur du tänker. Att hitta bra grejer runt 2500 kr är inte lätt. Du får väl försöka hitta några begagnade prylar för att få ihop setet.

Jag började med lättjerk med ett spö som klarade upp till 30gram. Efter ett tag fattade man att det var för klent, framför allt för att det inte lätt att styra beten runt 30 gram. Dessutom, det finns rätt många beten som väger upp till 60 gram och de är ganska små ändå och det man vill är att kunna kasta dessa med samma spö såklart.
    Så någon gång 2008 köpte jag ett spö som är klassat upp till 45 gram , fast det kastar 70 gram utan problem och rullen som jag bestämde mig för då var en curado 201 DHSV som lite senare blev en 201E7. Sedan dess har det vikarierat många rullar på det spöt, men spöt har funnits kvar och jag brukar använda det rätt ofta.
    Det finns att köpa på Lundgrens :

Gällande rulle, då är frågan svår, för att man ska inte ha en rulle som är för tung eller som tar alldeles för mkt lina heller. Jag kan många shimano rullar som klarar galant att kasta allt från 10g upp till 60 eller tom 70 gram med samma spö och lina. Nackdelen är att de är dyra.

Vill man komma undan med ett lite billigare spö, då har Savage gear några modeller som fungerar bra.

Tanken med inlägget är att inte de dig några direkta förslag på fiskeprylar, utan tanken är att kunna förmedla hur jag tänkte då. Det är klart att de fiskeprylarna som fungerade då och som fortfarande fungerar för mig behöver inte fungera för dig.

Häls /T
    Senast ändrad av tonyex; 2012-06-12, 22:22.

Kommentera

Jag kör med ett savagegear xlnt 15-60 och en revo s, mest till baby busters, buster 2, sliders, subwalk, rapala glider, och ytbeten.

Spöt är jag riktigt nöjd med, rullen är jag inte nöjd med, den har en tendens att kärva ihop som jag inte gillar och kvaliten tycker jag känns tveksam. Lite synd för i storlek och design passar den pä spöt men jag kommer leta efter en annan rulle i liknande storlek men med bättre kvalite.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

rullen är jag inte nöjd med, den har en tendens att kärva ihop som jag inte gillar och kvalitén tycker jag känns tveksam
        Samma erfarenheter som jag och en del bekanta till mig har av dom rullarna,
        jag har hittat ersättare och prisskillnaden är inte så stor..

Kommentera

Ursprungligen postat av krikle Visa inlägg
          Tjena, har av ngn anledning fått upp ett intresse för lättare Jerkfiske, har sökt o sökt men inte hittat riktigt vad jag letar efter..

Exakt var gränserna för lättjerk går har jag ingen aning om men för mig mellan 20-60gram ?
          Tanken är väl lite babybusters, buster 2or o om det gåt ngn rapala glidingrap som är lite tyngre, helst vill jag kunna köra lite spooks o poppers med
          betena jag kollat runt på gör att spöt ska kunna hantera någonstans mellan 20-60gram, kanske ett önsketänkande inte vet jag men det finns garanterat ngn här som kan :p

Sen behöver jag en rulle samt vad jag ska köra för grovlek på lina, flätlina solklart.
          Gärna lågprofil men inget måste men vill ha en smidig men samtidigt hållbar givetvis,
          Budget ligger väl typ runt 2500kr , kanske även det ett önsketänkande jag vet inte men testa går ju

Hoppas någon kan hjälpa en vilsen fisketok!

Tack på förhand , mvh Krikle

Amba Revo STX + Shimano ForceMaster Jerk så kan du hålla dig inom budget om du letar lite

Kommentera

Sjöbjörnen LTJ och Shimano Citica är ett alternativ, kan vara lite svårt att få tag på spöet kanske. Kastvikten är upp till 35 gram, men enligt mig så går det bra att kasta med lite tyngre beten också.
            www.custombaits.se

Kommentera

Med lätta jerkbeten funkar det ju även bra att använda sig av haspelrulle, om du nu kan tänka dig det. Vid "lättjerk" har jag kört en del med min "vertikalutrustning" bestående av haspelrulle i 2500-storlek och ett 6,6 fot Berkley Pulse klassat 7-30 gram. Byter då till spolen med lite tjockare flätlina, och tycker att det har funkat kanon med Baby Buster och liknande beten.

Kommentera

Jag föredrar nåt trevligt amerikanskt basspö som klarar upp till 50+ med en ambassadeur 35, Råcket eller Kråm. Bättre palm än 25. Vad du än gör så jerka inte med haspel. Det går säkert-men upplevelsemässigt lika lockande som som att jogga i platåskor....

Kommentera

Jag kör med Rst/LF Tailchaser Light Trigger 7,4 fot och en kastvikt på 45g. Perfekt till lättjerk och mindre wobblers, ytbeten och spinnare. http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=6009

Rulle använder jag ambassadeur orra laddad med 0,28 tuf-line.

Underbart set till lättare gäddfiske!
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Kan detta vara något för dig?
                    Rulle: http://www.beten.nu/se/art/ambassade...fraktfritt.php
                    Spö: http://www.beten.nu/se/art/sg-butch-...php?grp=861850
                    Lina: http://www.beten.nu/se/art/strikewir...a-rod-135m.php

Hoppas du hittar vad du söker efter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar