Hjälp med "lättjerk" ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med "lättjerk" ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av AxelH Visa inlägg
    Kan detta vara något för dig?
    Rulle: http://www.beten.nu/se/art/ambassade...fraktfritt.php
    Det finns rätt mååånga rullar som fungerar bättre för lättjerk än den du föreslog, tom en toro eller en curado 300/301 kan fungerar bättre, men även dessa två är på tok för stora.
    Häls /T
    Senast ändrad av tonyex; 2012-06-13, 18:52.

Kommentera

Alla hjälp o tips uppskattas stort o tacksamt!
      Hur är det med grovleken på lina ?
      angående rulle har jag bestämt mig att det iaf skall vara en multirulle, fortfarande helst lågprofil då det känns smidigare, kan ha fel dock.
      Fortsätt gärna förslagen rulla in

Mvh Krikle

Kommentera

Ett ekonomiskt alternativ som är riktigt bra är en Shimano Citica, tycker det är en betydligt mer pålitlig sak en Revo rullar..

Kommentera

Ursprungligen postat av krikle Visa inlägg
          Alla hjälp o tips uppskattas stort o tacksamt!
          Hur är det med grovleken på lina ?
          angående rulle har jag bestämt mig att det iaf skall vara en multirulle, fortfarande helst lågprofil då det känns smidigare, kan ha fel dock.
          Fortsätt gärna förslagen rulla in

Mvh Krikle
          Bra flätlina runt 0.20 funkar bra tillsamans med mjuka tafsar, jag kör 19trådig knytbar uncoted wire som jag skarvar på linan med en albright knut, blir himla smidigt...
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ett Savagear Butch Light XLNT 6'9 -60g kanske? Har haft 30g versionen och det är riktigt sköna spön.

Beställer du en typ Curado 200/201 från staterna så kommer du under 2500 med spö, rulle o lina

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Det finns rätt mååånga rullar som fungerar bättre för lättjerk än den du föreslog, tom en toro eller en curado 300/301 kan fungerar bättre, men även dessa två är på tok för stora.
              Häls /T
              Kan hända men efter ett tag kanske man vill utveckla det lite och börja med tyngre grejer. Har själv en JB och tycker inte alls den är stor, sitter som handen i handsken. Spöt har jag ingen större kunskap om

Kommentera

Ursprungligen postat av AxelH Visa inlägg
                Kan hända men efter ett tag kanske man vill utveckla det lite och börja med tyngre grejer.
                Det må vara hänt. Det man syftar på när man ska fiska med lättjerk prylar är känslan och har man för stor rulle och ett relativt lätt spö, då rubbas balansen och man tröttnar för att "något är inte rätt". Vi pratar lite om "gäddjakt de lux" här, lite finlir.

Det är klart att du kan säga att man kan kasta samma lätta jerkbaits på 20/25 gram med det tyngre jerksetet, men om man har rätt prylar för just den typen av beten , då tar man fiskekänslan till en helt annan nivå och just därför lättjerk prylar finns...

Häls /T

Kommentera

Jag kör med en Curado 101D, kanske i klenaste laget (?) men det funkar iaf hittills, då kör jag iofs bara beten upp till 25-30gram också.

Spö kör jag ett Lf Cobra, PA på lundgrens som rekommenderade den combon.

Kommentera

Ursprungligen postat av lintax Visa inlägg
                    Jag kör med en Curado 101D, kanske i klenaste laget (?) men det funkar iaf hittills, då kör jag iofs bara beten upp till 25-30gram också.

Otroligt men sant! Idag kostar en begagnad curado 101d nästan lika mkt som den kostade som ny, iaf på "eviken".
                    Man har förstått, efter många år, hur bra den rullen är. Min curado 101d är en otrolig fin liten fiskerulle för beten från 3 fram till 30-35 gram.
                    Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

Otroligt men sant! Idag kostar en begagnad curado 101d nästan lika mkt som den kostade som ny, iaf på "eviken".
                      Man har förstått, efter många år, hur bra den rullen är. Min curado 101d är en otrolig fin liten fiskerulle för beten från 3 fram till 30-35 gram.
                      Häls /T
                      Jo, kan bara hålla med. Lite mer åt det hållet jag vill komma då jag vill ersätta min JB på tungjerkspöt då jag inte gillar hur den känns att hålla i.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 756 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04