Någon som testat BFT Hellbender spinn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som testat BFT Hellbender spinn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon som testat BFT Hellbender spinn?

    Hej!

    Sökte runt på forumet men hittar faktiskt inget riktigt konkret om vad folk tycker om cwc's gädd påk. Jag vet att fish eco hade ett test med haspel varianten, förhåller sig spinn/haspel varianterna likadant?

    Hur förhåller sig spöt mot liknande spön såsom Daiwa's pro cast 9ft, RST/LF Chopper trigger 9ft, Edge Dynamic Powercast 8'6ft, mfl.

    Vilka beten/betes vikter gör sig Hellbender bäst med? Funkar det att kasta lätta beten så som 35g? Hur är spöt vid maxvikt? osv


    Så om någon som testat hellbender utförligt skulle kunna skriva en rad eller två om vad ni tycker om så skulle jag vara väldigt tacksam!


    Tack på förhand

    Simon

  • #2
    Jag kände lite snabbt på ett i butik, men jag tyckte det kändes tjockt och klumpigt...

    Inte alls så smidigt som Grim Reaper.

    Någon mer ingående recension kan jag inte ge, personligen så går det även bort pga namnet och färgen...

    Köp ett Grim Reaper istället, om du vill ligga runt den kastvikten.
    Senast ändrad av Cannonball; 2012-06-11, 05:13.

    Kommentera


    • #3
      Fick samma känsla när jag tittade på haspel modellen av hellbender, är lite The Hamer stuk nästan.

      Tycker den röda färgen är helt okej faktiskt, bara man vänjer sig.

      Grim reapern spanade jag lite på, på mässan. Skulle ju säkert vara något men vad jag vet så är de slutsålda (spinn varianten) så då lär man vänta på att ett beg dyker upp =/

      Kastvikten jag kommer köra på är väl runt 60g och uppåt mesta dels, men det får gära fungera till lättare beten också.

      Tack för dina synpunkter Cannonball.

      Kommentera


      • #4
        Edge Dynamic Powercast-t 8'6ft är ett underbart spö med utmärkt byggkvalitet men dock lite överklassat. Däremot går det utmärkt att kasta 35g.

        Vänligen,
        Tommy

        Kommentera


        • #5
          Också fingrat på Hellbender i butik bara. Kändes ganska så biffigt ja... Kan tänka mig att det passar för att dänga tunga wobblers och shadjiggar typ i Rügen, men för beten under 50 gram finns det ju definitivt smidigare spön... Själv är jag däremot sugen på Bandit-spöet i klassen 20-90 gram haspel, som komplement till det jerkspö i serien som jag redan har (och gillar skarpt). De röda klingorna är najsa i mitt tycke.

          Kommentera


          • #6
            Mina åsikter är följande:
            Kände på grim reaper, hellbender och dynamic på mässan..
            Hellbender kändes för påkigt och grovt till det jag använder spöt till, dvs mestadels beten på mellan 30-90gr.
            Grim reaper kändes klockrent, väldigt smäckert och följsamt spö.
            Dynamic var väldigt snarlikt GR men jag fastnade för Dynamic ändå. Spöt ser inte sådär grovt och påkigt ut (som HB) och det är en fröjd att drilla fisk med. Jag är skitnöjd med mitt Dynamic!
            Hade jag inte köpt dynamic då hade det förmodligen blivit ett Grim Reaper.

            Ang choppern, det spöt verkar vara ett mer gammalt "klassiskt" spinnspö med djupare aktion och inte lika rappt som de tidigare nämnda.
            Vissa gillar det och vissa andra gillar det inte.
            Är det tyngre fiske (gädda) då vill jag ha spöt rappt!

            Ang kastvikt på dynamic, håller med om att det är lite överklassat. Har en 120gr magic swimmer och det är i överkant på vad som känns bra.

            Kommentera


            • #7
              Kom på en till grej, dynamic är något kortare än de övriga spöna och för mig är det en stor fördel som bara fiskar från båt. 8,6" är en klockren längd!

              Kommentera


              • #8
                Ja Dynamic powercast verkar ju väldigt prisvärt och älskvärt!

                8'6 är väl en ganska bra längd då jag i stortsett bara fiskar från båt. Tycker 9ft är lite väl långa, men aldrig fiskat med 9ft spinn så... Får se om man kan få kolla på Hellbender och powercast i butik så man kan se hur dom ser ut!

                Barramundi: Ja färgen är ju lite egen om man säger så, tyckte Bandit jerk spöt var så fult innan jag skaffade ett själv... då var det snyggt helt plötsligt x) Jag var inne ett tag på ett Hamer till riktigt tungt fiske, men efter att ha haft skit dåligt fiske på ålar och tunga gummibeten runt 150-220g så struntade jag i Hamer spöt. Bland annat för att revo toro 50 antagligen inte passar spöt direkt heller.

                HenkeW: Väldigt bra info, hade inte tänkt på att Choppern har annan aktion. Ska se om man får ta en glimt på ett powercast någon gång! Vet att Söder körde set med revo toro och grim reaper på mässan. Så om det dyker upp ett beg så kanske man ska slå till.(för övrigt kanske dom kommer med en ny laddning senare)


                Tack för era åsikter!

                Kommentera


                • #9
                  Hellbender har jag bara kännt på i butik och det är tungt och känns påkigt som fan, men det kan ju vara trevligt att fiska med endå.

                  Edge 8'6 130g är det mindre ryggrad i, längre handtag, kortare.
                  Grim Reaper är rappare, lite längre, MYCKET ryggrad.

                  Det beror på vad man föredrar, polarn kör på med sitt Edge men jag föredrar Reaper alla dagar i veckan.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det som verkar generellt för Hellbender är att det skulle vara lite tyngre och påkigare. Antar att detta är för att klara de 120g spöt är klassat för?

                    Hur klara Grim Reaper beten runt 100-110?

                    Lutar åt att slopa Hellbender just nu efter era åsikter å kolla lite mer på Edge spöt.

                    Tyckte Haspel varianten för hellbender var lite väl grov för mitt fiske och styvt var det. Så utgår ifrån det sålänge.

                    Tack för dina jämförelser Mrdejefors.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 674 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 334 svar
                    266 231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                    15 svar
                    2 330 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fisketrassel  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    882 svar
                    141 849 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 046 svar
                    196 183 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X