Ersätta en 5601 JB med en Toro? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ersätta en 5601 JB med en Toro?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ersätta en 5601 JB med en Toro?

Använder mig nu av en JB rulle till jerkfisket, denna hade jag tänkt UT-trimma, men känner mig inte helt tillfreds i att hålla i de runda rullarna.

Därför har jag börjat fundera i banorna att istället lägga slantarna på en Toro 51 HS.

Hur är denna jämfört med JBn? Har tyvärr ingen affär i närheten där jag kan känna på dem och jämföra. Är den såpass mycket mindre att jag får ett bättre grep om den?

Hur är dessa i kastegenskaper om man jämför original mot original i betesklasserna 40-110gram?

/L

Jag har bara testat en Toro, men jag tyckte inte den var skön att greppa pga. den jävulska klumpen som täcker huvuddrevet...
    Annars sägs det ju att kvalitén är något i särklass!
    (Dock kan den ju aldrig mäta sig med en JB )

Kommentera

Helgardera och köp en Toro också!Man kan inte ha för många rullar faktiskt. :-D

Kommentera

Mjo, skulle ju va det. Men vill inte köpa en bara för att inse att det var åt skogen.

Kommentera

Kolla Blocket eller Tradera?Då kanske pengarna räcker både till trim och en Toro!

Kommentera

Jag köpte en revo toro 50 som kompliment till min predator, har använt rullen 3 turer nu.

Den imponerar faktiskt på mig, bra kontakt med betet, kastar långt och säkert. Känns stabil och robust.

Det enda som är niten med just Toron är att den är sjukt bred jämfört med de andra LP rullarna från abu. Samt det överdimensionerade dreven. Jag får inte till ett bra grepp över rullen för just jerk.

Toron kommer jag nog använda till Tailbeten och mer rent spinn tillsammans med ett 9ft spö. Eller som sista utväg, jerkrulle på ett 6'6.

Men eftersom greppet är sådär så lutar det åt att det får bli ren spinn rulle.

Tycker inte du ska sälja iväg JB'n för att köpa en revo toro. Den är värd pengarna ja. Men köp i sådana fall till toron som kompliment.

Eller så lägger du pengarna på trimkit. För En trimmad JB tror jag slår en toro alla dagar i veckan.

Kommentera

Jo, misstänker att en trimmad JB klår en Toro, men är mer ute efter storleken vid ett byte.

Då jag inte är helt komfortabel med greppningen av JBn utan skulle vilja ha något mindre, kan offra lite prestanda då ifall man kan stå och fiska längre utan att det ska kännas besvärligt.

Men frågan är hur mycket skönare en Toro är att hålla i, läst att de tom kan kännas besvärligare?

Tyvärr finns det ingen här som har en Toro som jag kan känna på själv.

/L

Kommentera

Gör det inte! Ambassadeur JB är världens bästa rulle (och snyggaste, den gamla). Förstår att du inte tänker så mycket på prestandan som på ergonomi nu men jag har känt på en toro nån gång och jag tycker inte att den är bekväm att hålla om. Den är för bred så man får dåligt grepp med fingrarna runt spöet och det hela känns lite konstigt. Satsa på en rund rulle men någon som är lite mindre. Daiwa luna har bra mycket mindre gavlar har jag för mig så kanske en beg. luna är nånting för dig?
                Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Greppet är enligt mig mycket mycket sämre på toron. Den är äckligt bred, skulle tro nästan lika bred som en 6000 rulle.... den är dock lägre.

Jag får inte till greppet alls på toron, medans predatorn sitter som ett smäck i handen,

Enligt mig så är en rund klassik ruller lättare att greppa än Toron men beror nog en hel del på vad man är van vid. Toron är mycket bredare än t.ex. abu's max serie.

Kommentera

Har ni några andra förlag på mer ergonomisk rulle som fixar jerk upp till ~130gram?

Lunan nämndes men finns det fler? En Curado i 300serien?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 726 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04