Lågprofil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lågprofil

tjenare, efter att ha haft 4 haspelrullar som gått sönder efter 1-3 år vardera så hade jag tänkt
    att testa en sån där lågprofilsrulle den här gången frågan är bara vilken. Jag fiskar för det mesta
    gädda och öring så mina fiskar i genomsnitt ligger väl på 2-4 kilo så ni inte tror att jag behöver
    någon monsterrulle !

Jag har funderat på denna http://www.olssonsfiske.se/amb-proma...836-c-836.aspx

Sen har jag funderat på den här också men jag förstår inte riktigt vad som menas med (specialfunktion twitchin bar dvs du kan få in slacklina utan att använda veven samt få igång rullen också ) http://www.olssonsfiske.se/daiwa-meg...912-c-110.aspx

Vilken av dessa rullar är bäst eller finns det bättre lågprofilare runt samma peng ?

Jag skulle satsa mer pengar och köpa en revo toro eller shimano curado. Om du fiskar sällan och med lätta beten ska väl silver max funka.

Bara av nyfikenhet... 4 haspel som gått sönder. Vilken märken/modeller?

Kommentera

Om du menar Hö med öringen skall du nog gå upp ett snäpp från dom rullarna du tittar på, promax är gjord för lättare beten och Daiwan är för VJ

Shimano Citica eller Curado i 201 storlek eller som även nämndes här ovan en Torro 50/51 den är i storlek med en Amb 5000.
      Ev skulle en Abu Orra kunna funka, men dom andra LP rullarna från Abu är alla för lätt spinnfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av johansson25 Visa inlägg
        tjenare, efter att ha haft 4 haspelrullar som gått sönder efter 1-3 år vardera så hade jag tänkt
        att testa en sån där lågprofilsrulle den här gången frågan är bara vilken. Jag fiskar för det mesta
        gädda och öring så mina fiskar i genomsnitt ligger väl på 2-4 kilo så ni inte tror att jag behöver
        någon monsterrulle !

Jag har funderat på denna http://www.olssonsfiske.se/amb-proma...836-c-836.aspx

Sen har jag funderat på den här också men jag förstår inte riktigt vad som menas med (specialfunktion twitchin bar dvs du kan få in slacklina utan att använda veven samt få igång rullen också ) http://www.olssonsfiske.se/daiwa-meg...912-c-110.aspx

Vilken av dessa rullar är bäst eller finns det bättre lågprofilare runt samma peng ?

En promax funkar fint! Polaren kör med en silver max till sitt jerkfiske.. Han har haft den ett år nu och fått en gädda på 8-9kg på den.. Den håller än! MEn tvivlar på att du kommer kasta 75gr och uppåt? Men iallafall en promax duger mer än väl..

Kommentera

Promaxen lär räcka till det Du beskriver men jag skulle ändå gå upp till en Revo Inshore http://www.beoutdoors.se/se/vertikal...o-inshore.html , det är den klart bästa och bekvämaste multirulle jag använt och då har jag hunnit med några under åren av olika fabriakt och kvalitetsnivåer.

Visst en del dyrare än den Du länkat till men värd varenda krona och lär bli Din bästa fiskekompis under många år framöver och då är det värt pengarna.

Kommentera

är det stark broms man skall kolla efter eller ?

Kommentera

När jag kikar efter rulle är det bromsen, hur robust och hut stabil rullen är. Sen är det nästa aspekt, priset!

Man fiskar oftast bättre då man har ett förtroende för sin utrustning. Vilket resulterar i mer fisk.

Hur ofta fiskar du? Det är ganska bra att veta. Är det så att du är ute ofta skulle jag lägga pengarna på en dyrare modell. Man har oftast igen pengarna.

Bra modeller har tidigare nämnts, revo toro och inshore är två bra val. En kamrat har en inshore och nätet den till jerk. Men ska snart pensionera den i förmån till en revo toro.

Ett ordspråk som stämmer allt som oftast: Det är dyrt att köpa billigt!
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ambassadeur Orra är jäkligt prisvärd! Har den till lättare gäddfiske med beten på 20-45g. Jämn och fin broms, bra linupplägg och kastar långt. Ligger väldigt bra i handen också. Och priset är väldigt bra.
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Går man upp i pris till en Inshore så köp i stället en curado 201, och om du funderar på en Torro så är 301 en bättre rulle, förstår inte riktigt varför folk envisas med att köpa Kina/Korea/American Samoa rullar bara för det står Abu på dom.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-05, 08:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Går man upp i pris till en Inshore så köp i stället en curado 201, och om du funderar på en Torro så är 301 en bättre rulle, förstår inte riktigt varför folk envisas med att köpa Kina/Korea/American Samoa rullar bara för det står Abu på dom.
                    Folk köper dessa rullar av samma anledning som att merparten av svenska folket åker Volvo..
                    Sådär, då behöver vi inte fundera på det mer :-P
                    Senast ändrad av HenkeW; 2012-06-05, 08:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 712 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04