ny lina till light-utrustningen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ny lina till light-utrustningen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ny lina till light-utrustningen!

hallå! spolade nyss på 0,15 power pro lina på min light utrustning... bytte från nanofil lina (0,18) tyckte det var för tjockt .... power pro linan verkar vara helt ok! färg (gul) men ska jag fylla upp till spol kanten eller hur mycket ska det vara ? sparade ca 1 mm på spolen.. vad tycker ni om pp linan? skitfiske och är tacksam för svar! :P
    abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

1 mm från kanten blir bra annars blir det bara massa vindknutar o skit

Kommentera

Vad menar du med "light utrustning". Själv kör jag 0.08 till abborsfisket.

Kommentera

ja 0.15 flätlina är inge light direkt, den klarar och dra stora gäddor utan större problem
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Light utrustning kan ju vara till gädda eller liknande... istället för att gå rampage på att linan inte passar abborrfisket kan ni väl hjälpa TS?

någon eller några mm från spolkanten, inte så jätte nöjd med pp kör mossgrön 0.10 till mitt abborr fiske, inga problem än så länge. Men hade problem förut på en annan rulle med 0.15
          gula pp funkar skit dåligt enligt mig men körde den på multi i grövre diam, men tyckte den fransade sig och delade sig en del.

Skitfiske.

Ps. 0.15 är dock en ganska bra allround lina för det mesta fisket, inte för tjockt för abborre (dock inte optimalt) funkar till gädda med lättare beten och regnbåge/öring (inte heller optimalt)
          Senast ändrad av Guest; 2012-10-29, 16:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
            inte så jätte nöjd med pp kör mossgrön 0.10 till mitt abborr fiske, inga problem än så länge.

gula pp funkar skit enligt mig men körde den på multi.
            Lite svårt o förstå vad du menar. Är du nöjd eller inte med pp mossgrön? Du skriver både "inte så jätte nöjd" och "gula pp funkar skit enligt mig" Skit dåligt eller skit bra?

Vad hade du för betyg i svenska?
            You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Ursprungligen postat av LH Visa inlägg
              Lite svårt o förstå vad du menar. Är du nöjd eller inte med pp mossgrön? Du skriver både "inte så jätte nöjd" och "gula pp funkar skit enligt mig" Skit dåligt eller skit bra?

Vad hade du för betyg i svenska?
              Nöjd? Vad tillför du tråden? Nada.

För övrigt så bör man tolka skit så dåligt?

FYI hade jag VG i Svenska B, men det är ganska irrelevant.
              Senast ändrad av Guest; 2012-10-29, 16:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte Mawtew Liw Visa inlägg
                hallå! spolade nyss på 0,15 power pro lina på min light utrustning... bytte från nanofil lina (0,18) tyckte det var för tjockt .... power pro linan verkar vara helt ok! färg (gul) men ska jag fylla upp till spol kanten eller hur mycket ska det vara ? sparade ca 1 mm på spolen.. vad tycker ni om pp linan? skitfiske och är tacksam för svar! :P
                Hej Mattias Liw;

Spectralinan 0,15 mm Power Pro, som introducerades våren 1997 av Daniel Paluch ,Angler Pro International, Gävle,mobil 073-515 51 50, är en fantastisk fin lina att ha på dina multiplikatorrullar som exempelvis ABU Ambassadeur 2500C.

Har du en haspelrulle rekommenderar jag dig att välja Fireline. Power Pro har benägenhet att trassla på haspelrullar. Därför föreslår jag att du väljer Fireline här.

Med linan ända upp till 1,0 mm från spolkanten kastar du längst, men risken för "vindknutar" ökar. Med linan upp till 2,0 mm från spolkanten kastar du säkrare utan trassel, men kastlängden blir något kortare.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-29, 16:31.

Kommentera

Tjena kör PP på alla mina rullar multi som haspel. På min haspel funkar det kalas har inget problem med trassel eller nått. kör jigg,spinnare och skeddrag

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
                    Tjena kör PP på alla mina rullar multi som haspel. På min haspel funkar det kalas har inget problem med trassel eller nått. kör jigg,spinnare och skeddrag
                    Det är bara att gratulera att du får det att funka. Det får nämligen inte jag (och många med mig). Med rena flätlinor på haspelrullen (PP, Tracer Braid, Strike Wire) kan det i och för sig ibland dröja några turer tills windknotsen (trassel vid utkastet) kommer, men förr eller senare kommer de. Sägas ska då också att jag kör med Shimano-rullar från den övre prishalvan, så linläggningen är knappast problemet.

Så nej, Power Pro och liknande till haspel skulle jag inte rekommendera till någon som inte bevisligen redan fått det att funka, och då behöver han ju troligen inte heller någon linrekommendation alls.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13