Lina och rulle för lax... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina och rulle för lax...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina och rulle för lax...

Hej!

Jag har en ambassadeur Pro Rocket 5500. Jag vet att den är i minsta laget för laxen, men tror inte jag har råd att införskaffa en större då jag inte kommer fiska lax så många ggr. Då jag fiskar så sker det i Indalsälven, Bergeforsen. Där tas mest lax <15 kg, men nån enstaka över vad jag kan läsa mig till.

Eftersom laxen kräver en hel del gällande rulle och lina så önskar jag hjälp med hur jag ska tänka. Jag förstår att jag behöver mycket lina - gärna över 200m. Min Pro Rocket tar 185 m 0.35 nylon. Jag planerar att köra flätlina, men ska jag gå ned i dimension för att kunna lasta på så mycket som möjligt dvs 0.20-0.25, eller ska jag satsa på 0.30 med risk för att laxen drar iväg med allt ihop?

Synpunkter mottages med glädje!

Det beror lite på hur du ska fiska. Är det med tub eller skeddrag? Om tub så rekommenderar jag 0.28 flätad då flätad lina oftast är lite tjockare än vad specen säger. Tunnare lina skär vattnet lite för lätt.

Jag har själv ca 200 meter flätad på min laxrulle. Men då 0,34 då jag har en 6500. Grövre lina har högre motstånd i vatten. Vilket gör att spinnflugan rör sig snabbare.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Hej och tack för svaret!

Fisket bedrivs med sänke + fluga (enkelkrok). Tafsen blir ju av nylon i grövre storlek så flugans gång kommer nog inte påverkas så mycket av vilken flätlina det blir. Jag tänkte mest vilket jag bör prioritera - grovlek eller mängd på flätlinan.... (hoppas att 150-180 m räcker eller oroa sig för linbrott?)

Kommentera

Att fiska i strömmande vatten och efter ganska kämpaglada fiskar som lax hade jag prioriterat längden på linan. Ett utkast med sänke + fluga är alla gånger 80 meter. Om jag inte minns fel är Indalsälven ganska bred på många ställen. Och vid kraftverket närmast kusten är det ganska gott om utrymme.

Så 200 meter på spolen är aldrig fel. Och en lina som tål ca 15-20 kg räcker långa vägar. Använder fireline tracer braide till just mitt älvsfiske. Då denna lina är slitstark och har bra brottstryka.

Kommentera

Tänk på att i bergeforsen måste du ha en tunnare/svagare lina sista 1,5m, enligt reglerna framgår dock inte om det skall vara nylon eller en tunnare flätad lina, men min tolkning är att det skall vara nylon...

Kommentera

Hej!

Japp - har uppmärksammat det och tolkar det också som att det skall vara nylon... Hur väljer du att skarva detta, knut eller lekare? Antar att skarven ingår i den lin-del som skall passera genom spö-öglorna så en vettig knut kanske är lämpligast?

Kommentera

Jag har trevägslekan då jag fiskar i älven. Sista linan ner mot flugan är av nylon/florcarbone. Denna något kg lägre brottstyckes än vad huvudlinan har. Varför jag använder nylon är just för att nyligen tål mer nötningar mot stenarna. Flätad är som att begära om linbrott.

Har ca 2m ner till flugan, ibland så mycket som 3m då fisken är riktigt skygg och fisket bedrivs med mindre flugor.

Knuten som jag använder till all flätlina kallas firelineknut. Har även ett annat namn, något på p. Sen nylonen blir det vanlig fiskeknut.
              Senast ändrad av Gimlan; 2012-04-18, 20:30.

Kommentera

den varianten är jag med på! I Bergeforsen kräver de dock att man även har nylon sista 1½-2 meterna av huvudlinan, innan 3-vägslekaren. Antar att de motiverar detta med att slippa få en massa superlina kvar i vattnet vid linbrott. Det jag undrar här är vilket det bästa sättet är att skarva denna övergång mellan superlina och nylon på huvudline-delen. Något bra förslag någon?

Kommentera

Brukar köra med denna http://www.rackelhanen.se/images/knut3.gif
                  Den går bra att veva genom spöringarna!

Kommentera

Annars är det bara knyta en öggla på varje lina. Sen föra in ena linan genom ögglan och sedan genom sin egna öggla. Sitter som berg och skaver inte så mycket mot varandra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S