Förslag på grundgående gäddbeten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på grundgående gäddbeten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
    Kära Leffe, när man totalt överdriver med ett tal som i mitt fall miljarder timmar, så menar man jävligt mycket kortfattat.
    Lite det här jag menar, du lever inte riktigt i nuet

Tyckte jag såg att du skrev att du hade tillstånd att fiska vid kusten innan 1985? Isåfall, fiska du också på mer då när andra började fiska mer, och därmed utvecklades/utrustningen utvecklades?

Svar: Ja, det stämmer. Jag, liksom andra sportfiskare, hade tillstånd att fiska utefter Östersjökusten på Domänverkets kortfiskeområden och alla andra områden där jag kunde köpa fiskekort till.

Skulle vara intressant om du fiska lika många timmar på samma ställen, samma tid och med samma fiskesätt ett par dagar 2012 och jämföra resultatet, speciellt i vårat numera övergö(ä)dda hav.

Svar: Eftersom jag idag är 72 år har jag inte samma fysiska kondition, motivation och vilja som jag hade för 20 - 50 år sedan. Därför fiskar jag inte lika många dagar/år längre även om antalet timmar/fiskedag inte har minskat nämnvärt. Övergödda hav betyder inte att detta i sig är en ensam avgörande faktor till att fisket har försämrats. Det finns andra faktorer som också påverkar vattnet som miljö och fiskebestånden.

Är du inte nöjd med mina svar får du gärna komma med ytterligare frågor och jag ska försöka besvara dem efter bästa förmåga.

De stora går fortfarande kvar därute!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-04-06, 14:38.

Kommentera

Tycker personligen att en 20 cm flytande Swim Whizz som man spinner in långsamt är kanon på grunda vatten. Man kan få den att gå alldeles i ytan och där brukar den vara effektiv och huggen är häftiga!

Hoppas ingen har nåt emot att jag gör reklam för Swim Whizz i detta inlägg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Svar: Eftersom jag idag är 72 år har jag inte samma fysiska kondition, motivation och vilja som jag hade för 20 - 50 år sedan. Därför fiskar jag inte lika många dagar/år längre även om antalet timmar/fiskedag inte har minskat nämnvärt. Övergödda hav betyder inte att detta i sig är en ensam avgörande faktor till att fisket har försämrats. Det finns andra faktorer som också påverkar vattnet som miljö och fiskebestånden.

Är du inte nöjd med mina svar får du gärna komma med ytterligare frågor och jag ska försöka besvara dem efter bästa förmåga.
        Du har många år kvar

Har märkt av ganska hårt nu att speciellt i sjöar så verkar det omöjligt att få en gädda över 6-7kilo på grunt vatten... Utan att dom större är i djupbranterna speciellt i/utanför vikar.

Vad tror du är effektivast, att fiska av branten från grunt till djupt eller djupt till grunt? Kanske beror på vinden?

Synd att så många "fanboyz" ska skydda dig, tycker du skyddar dig själv ganska bra

För att vara Ontopic: Tycker att just Swim and Jerk 4 play är rikitgt rolig att fiska med på grunt vatten, lite som jerkbait fast med lättare grejer och den svävar perfekt i vattnet!
        Senast ändrad av Denzar; 2012-04-07, 12:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
          Du har många år kvar

Har märkt av ganska hårt nu att speciellt i sjöar så verkar det omöjligt att få en gädda över 6-7kilo på grunt vatten... Utan att dom större är i djupbranterna speciellt i/utanför vikar.

Vad tror du är effektivast, att fiska av branten från grunt till djupt eller djupt till grunt? Kanske beror på vinden?

Synd att så många "fanboyz" ska skydda dig, tycker du skyddar dig själv ganska bra

För att vara Ontopic: Tycker att just Swim and Jerk 4 play är rikitgt rolig att fiska med på grunt vatten, lite som jerkbait fast med lättare grejer och den svävar perfekt i vattnet!
          Hej Denzar;

På grunt vatten är all fisk mer lättskrämd än i djupt vatten! Om du ska fiska av en vik, en flad eller en djupbrant börja alltid att kasta av området med långa kast från djupt vatten in mot grundare vatten. Lägg gärna kasten i solfjädersform vid varje ankring. Ankra alltid båten om det blåser. På så sätt kan du kontrollera exakt var du har din wobbler eller ditt jerkbete under hela inspinningen. Vevar du snabbt får du massor av små Gäddor. Spinner du in "låångsamt" med flera långa spinnstopp vid varje kast (speciellt i kallt vatten) får du Stora Gäddor!

I Sverige finns det 96.370 sjöar och åtminstone 10.000 av dessa sjöar gömmer Gäddor över 10 kilos vikt och kanske 1.000 sjöar döljer Gäddor över 15 kilos vikt. Det finns bara ett sätt att ta reda på vilka dessa sjöar är. Ut och fiska Gädda med mina "34 Gäddfisketips!" inpräntade i minnet....

Go for the Big Ones!

Kommentera

Saxat från Gäddfiske´s Blogg:

Trimmad Baby Buster

http://gäddfiske.se/blog/index.php/201...d-baby-buster/

Kolla också det smarta Snag-skyddet!

Jag kör samma princip med "Stinger av Mustad´s Snagisar" på mina gummifiskar
            Senast ändrad av Peje; 2012-04-11, 15:52.

Kommentera

Savage gear soft 4 play 13cm swim and jerk kan man få att gå precis under ytan, vet inte hur det är med 19cm ?

Mvh Krikle

Kommentera

Ursprungligen postat av krikle Visa inlägg
                Savage gear soft 4 play 13cm swim and jerk kan man få att gå precis under ytan, vet inte hur det är med 19cm ?
                Mvh Krikle
                Det är likadant med 19 cm. Går nån decimeter beroende på vevstopp etc.

Fick skit på kroken 1 gång i en vik där jag vanligtvis brukar få sallad till en hel armé.

Kommentera

Ursprungligen postat av krikle Visa inlägg

Mvh Krikle
                  Den går också att fiska grunt.

Kommentera

Skickade visst inläggen samtidigt...

Kommentera

Jag gillar 13cm skarpt! Har även blyat ner en av dom så den går lite djupare o inte sticker upp direkt, funkar kanon!

Och det sabbar INTE gången!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 711 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S