Förslag på grundgående gäddbeten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på grundgående gäddbeten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo visst! Men det är ju inte det optimalaste sommartid om man ska jaga stor Gädda. Men det är i alla fall det roligaste fisket enligt mig.

Huggen är utan dess like. Attacker från ingenstans. Bäst är det när det blåser, man ser inte fisken och man har fiskat nån timme och börjar tröttna, och smack i backen från ingenstans smäller det till utav bara hel*ete.

Snart är det sommar!

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Lägg ner ditt skitsnack Denzar.
      OF får mer än gärna berätta om sina fisketurer. Lyssna och lär istället för att snacka skit!
      Häftigt svar!

Skrev också att han gärna får berätta sina historier, helst utan att skryta och göra reklam.

Kommentera

Herre gud vad fanboyzen tog illa vid sig. Denzar hade en poäng i att man kan försöka vara lite ödmjuk, det är så lätt att sitta och vara stöddig på ett internetforum. Tyckte nog att Leif Engström var lite väl dryg mot vem det nu var en sida bak. Det kan jag tycka och samtidigt tycka att Gäddproffessorn har väldigt mycket att erbjuda forumet. Jag har talat med honom och han var väldigt trevlig den gången.

Sen för att lista några grunda favoriter så säger jag Bomber 16A (i färgerna LEF1, LEF2, SKM), hemmagjorda gäddspinnare och Westin Magnum Pike.
        Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Testis Visa inlägg
          Anar en ENORM bitterhet och AVUNDSJUKA i ditt inlägg. Vill du inte läsa mer av de tips och råd m.m som OF delar med sig av så kan du ju alltid välja att ignorera dom genom att gå in på hans profil och välja "Lägg till i din ignoreralista" så slipper du se mer av hans inlägg. Personligen så värdesätter jag de OF har att dela med sig av till oss andra och det gör garanterat fler med mig.

OF FOR PRESIDENT!!!
          Vad mycket "känslor" det sprider sig i din kropp, låter som att jag totalt sågat leffe.

Varför skulle jag vara ENORMT bitter och AVUNDSJUK för att jag inte vill höra/sprida saker som inte funkar 50 år senare?

Jo, den funktionen kan ju vara bra, vill dock läsa gamla historier som sagt.
          Vore bra om det gick att fixa ett "lägg till spamfilter på *namn*" så man kan inkludera vissa fraser som, bomber, swim whizz etc.
          Senast ändrad av Denzar; 2012-04-02, 23:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
            Häftigt svar!

Skrev också att han gärna får berätta sina historier, helst utan att skryta och göra reklam.
            Mr Leif betalar för reklamplats om jag inte e ute o cyklar så det torde ju vara ok. Sen om man har i runda slängar 75000 timmar i ryggen borde man ha lite koll på läget?
            Men jag vet inte... Sen blev det bara mörkt.
            Antar att Leif skriver fiskelogg, så mer fakta än skryt kanske. Beundransvärt må jag säga då jag själv knappt kommer ihåg vad jag gjorde igår.
            Kärlek - Glädje - Respekt
            http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Ursprungligen postat av guhra Visa inlägg
              .

Sen för att lista några grunda favoriter så säger jag Bomber 16A (i färgerna LEF1, LEF2, SKM), hemmagjorda gäddspinnare och Westin Magnum Pike.
              Old Firehand: Vet du hur färgbeteckningen LEF1 och LEF2 kom till?
              http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Några miljarder fisketimmar har jag inte lagt ner på mitt fiske efter Abborre, Gädda, Gös, Harr, Havsöring, Lax, Röding, Öring och några saltvattensarter , max. 1.500 timmar per år under 50 år och det blir inte mer än 75.000 timmar totalt hur man än räknar...
                Kära Leffe, när man totalt överdriver med ett tal som i mitt fall miljarder timmar, så menar man jävligt mycket kortfattat.
                Lite det här jag menar, du lever inte riktigt i nuet

Det verkliga språnget framåt inom sportfisket kom 1985 när det blev fritt handredskapsfiske utefter kusten och i våra större, svenska insjöar. Här är vi svenskar definitivt lyckligt lottade om vi jämför oss med exempelvis finska sportfiskare.
                Tyckte jag såg att du skrev att du hade tillstånd att fiska vid kusten innan 1985? Isåfall, fiska du också på mer då när andra började fiska mer, och därmed utvecklades/utrustningen utvecklades?

Alla mina gamla uddar, vikar, grynnor och vindriktningar samt drag finns kvar för just dig att besöka idag och testa. I bagaget har du mina "34 tips som gör dig till en bättre Gäddfiskare!" samt dagens moderna fiskeutrustningar och alla elektroniska hjälpmedel...
                Skulle vara intressant om du fiska lika många timmar på samma ställen, samma tid och med samma fiskesätt ett par dagar 2012 och jämföra resultatet, speciellt i vårat numera övergö(ä)dda hav.

Kommentera

Ursprungligen postat av Reitmond Visa inlägg
                  Mr Leif betalar för reklamplats om jag inte e ute o cyklar så det torde ju vara ok. Sen om man har i runda slängar 75000 timmar i ryggen borde man ha lite koll på läget?
                  Kärlek - Glädje - Respekt
                  Jo jag vet det, han har sin reklam längst ner i varje inlägg, kan tycka att det räcker.

Om du läst så överdrev jag och skrev tillochmed att han fiskat miljarder timmar, så självklart har han koll på läget.
                  Menar mest att han hade väldigt, väldigt bra förutsättningar och ibland skryter lite för mycket, och till och med klankar ner på andra.

Han skrev ju själv i ett inlägg ovan att Tervo bara får snipor (vilket han iof får) medans bombern tar stora gäddor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Reitmond Visa inlägg
                    Old Firehand: Vet du hur färgbeteckningen LEF1 och LEF2 kom till?
                    Hej Klas "Reitmond" Skoglund;

När PRADCO köpte betestillverkaren Bomber Bait Company, Texas i slutet på 1980-talet och började producera Bomber Heavy Duty och Bomber Magnum-modellerna B16A, B16J, B17A och B17J (J=Jointed,dvs wobbler ledad version) i flera färger och större antal kom jag i kontakt med PRADCO´s marknadschef Lanny West och fick därvid möjlighet att få mina egna favoritfärger producerade på Bomber B16A och B17A med namnen LEF1, LEF2, LEF3 - LEF16.

Mina färgval (LEF1 - LEF8) här http://www.trumman.com/bomber/bomber_16a.htm hade sitt ursprung i de Swim Whizz-wobbler jag sålde mest och själv fiskade bäst med sedan jag började fiska med Swim Whizz wobbler någon gång i slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet. LEF9-LEF16 blev påbyggnadsfärger hämtade från andra populära fabrikat eller helt egna kreationer som LEF11, LEF12 och min egen "autograf"-serie LEF13-LEF16. Idag har Wiggler AB i Stora Höga döpt om alla mina gamla LEF-färger till WIGG-färger, dvs WIGG1-WIGGXX.

"Mr Leif betalar för reklamplats om jag inte e ute o cyklar så det torde ju vara ok. Sen om man har i runda slängar 75000 timmar i ryggen borde man ha lite koll på läget?
                    Men jag vet inte... Sen blev det bara mörkt.
                    Antar att Leif skriver fiskelogg, så mer fakta än skryt kanske. Beundransvärt må jag säga då jag själv knappt kommer ihåg vad jag gjorde igår.
                    Kärlek - Glädje - Respekt "

En gång i tiden har jag haft ett helt otroligt bra minne! Närminnet har däremot gradvis försämrats under de senaste 55 åren.

Ett bra knep att förbättra sitt eget "fiskeminne" är att föra en mycket utförlig och noggrann fiskejournal efter varje fisketur! Som god hjälp kan man ha en liten bandspelare eller ett anteckningsblock. I min egen fiskejournal som jag började föra våren 1962 (idag 4 välfyllda block) har jag olika breda, linjerade kolumner för Datum, Fisketid, Plats, Beten, Antal, Fiskart, Högsta vikt, Lägsta vikt, Vindriktning/hastighet, Vattenstånd, Vattentemperatur, Månstånd, Fångstdjup, Trollingfart och en bred kolumn för Diverse Anteckningar. I kolumnen "Diverse Anteckningar" finns fiskekompisar och deras fångster, väder, vattnets klarhet, gamla och nya "Hot Spots" samt många för just den fiskedagen intressanta och värdefulla noteringar. Kort sagt, mina fiskejournaler är värda sin vikt i både guld och diamanter. Utan dem skulle varken du eller någon annan sportfiskare känna till min existens eller kunna läsa mina Gäddfisketips...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-04-05, 15:25.

Kommentera

har för mig att Buster Jerk II går grunt vid vanligt spinnfiske, speciellt om du håller upp toppen så går den precis under ytan. Har en vikt på 35g har jag för mig.

Finns dessutom en guide om att fästa kroken på ryggen på buster II så man kan fiska den över växt bälten. Tror det är på användaren gäddfiske.se's blogg.

håller med buster jerk II och baby buster

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 711 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S