8 eller 9 fot MP pro? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

8 eller 9 fot MP pro?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 8 eller 9 fot MP pro?

Vilket skulle ni välja till spinnfiske från båt av de två längderna? Ska ( förmodligen i alla fall ) inom kort om bossen här hemma tillåter mig att köpa det i 40 100 grams kastvikt Blir kastlängderna mycket kortare med 8 fot än 9 fot?

Nån med erfarenhet av MP pro? Jag har bara testa MP pro snabbt engång, så det är ju inte allt för mycket att hurra över. Och jag bor i en stad där ( enligt mig i alla fall ) utbudet av den typ av spön jag vill ej existerar. Så nån chans att klämma på det i affär finns ju ej.

Kan man jerka med så långt som 8 fot? Är det helt uteslutet eller?

Från båt skulle jag köra 8', skulle däremot säga att det är på tok för svampigt för att jerka med.

Kommentera

Förstod nästan att det skulle vara för svampigt och långt (?) att jerka med. Men vill inte köpa det med kast vikt på 150 gram, tivlar på att det går att kasta beten på 40-50 gram med det. Eller har jag fel?

Kommentera

Tror jag vet vad du är ute efter. Jag har själv ett 8 fot och fiskar bara från båt och det är lite långt tycker jag personligen iaf för renodlade jerkbeten så mitt förslag är http://www.beten.nu/se/art/sg-butch-...php?grp=861850 Har själv köpt ett nyligen och är riktigt nöjd.

Kommentera

Skulle också välja 8´till båtfiske. Det går att jerka med spöet om man använder veven i stället för ryck med spöet. Har ingen personlig erfarenhet av det men många här i Finland använder längre spön till kombinerat jerk- och spinnfiske.

Kommentera

Jag ska mest ha spöt till Zalt, 4 play, Bomber osv. Istort sett det enda jag fiskar med förutom poppers. Och det gör jag med haspel och Bushwacker.

Jag jerkar inte ( än i alla fall ) så jag tänkte att 8 fot kanske man kan jerka lite lätt med? Men det 150 grams kastvikt vet jag ju inte vad som är den optimala kastviken för lättare wobblers osv. Har såååå mycket utgifter så jag kan bara köpa ett spö, som ska vara först och främst till tyngre spinnfiske och kanske en o annan jerk. Men det verkar svårt att hitta ett spö som man kan köra både med. Antigen för hög kastvikt eller för låg och långt.

Butch är ju mer eller mindre sama spä som Bushwacker. Enda skillnaden är väl att bucth e spinnspö?

Kommentera

Du kan jerka med 8 fot om du jerkar uppåt eller åt sidan, ska inte vara några problem, har du dessutom en högre båt så borde det gå om du för som Jester säger, mer med veven. mindre rörelser å trycker till med veven. Dock tror jag som Lozz säger att just -100g är för mjukt.

Jag kan med 6'8 ft -180g kasta beten på 35g utan problem, blåser det så är det svårt men i bra förhållanden kan man kasta nästan lika bra som ett bete på 50-60g kanske till och med som en buster jerk på 70g. får helt okej kastlängd om man fiskar från båt. kanske runt 25-30 meter om man trycker till lite. Dock så får man anstränga sig lite för att kasta lätta beten för att undvika overrun.

Dock så är det nog väldigt inviduellt mellan spön om det går bra eller inte. Vet att mitt 6'6 150g SG Pro jerk inte är styvt alls, svampar nästan för en buster jerk.... och kasten blir åt helvete... men om du inte ska jerka mycket så kör på ett 8 ft eller t.o.m 9ft.

Det kanske är värt att gå upp i prisklass till grim reaper, hellbender eller LF Chopper trigger som många tycker är bra spön (hellbender är väl lite oprövad än)

Kommentera

Jag kan jerka med mitt Berkley Muscle Flex -70g, det är inga problem att köra en buster eller salmo.
                Däremot fattar jag inte varför man ska gå ner till 8 fot i spölängd vid fiske från båt?
                Längs en smal å förstår jag att det blir krångligt med långa spö, och vid jerk såklart.

Kommentera

Man kan väl använda långa spön i en båt om den är någorlunda stor, själv har man ju en som är under 4m och det är inte kul att bli krokad i örat med en 3/0 trekrok om man råkar vara två i båten. Annars behöver man inte kasta rekordlångt då man kan gå närmare med båten och det är som bonus lättare att kasta "tyst" utan att det låter som en fryst cyckling som dimper ner i vattnet. Sist men inte minst är det lättare att bärga fisken.

Kommentera

Vad är det för fel på forumet? Vart försvinner mina poster?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 714 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04