Fiskeset som passar både plånbok och fiske!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeset som passar både plånbok och fiske!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeset som passar både plånbok och fiske!!

Hejsan!

Har fått presentkort på Olssons fiske på dryga tusenlappen. Fisket jag tänkt utöva är främst att jigga efter aborre, fiska gös från åkanten och sedan dra lite drag (läs jigg och små vobblers).
    Jag är nybörjare och prioriterar hållbara saker istället för finesser då barnen gärna är med och "hjälper till".

Vad ska jag satsa på??

Tack på förhand.

Då tycker jag att du till att börja med införskaffar ett exemplar av napp och nytt!
    Där har de "kit" som de satt ihop ur originalsortimentet......dessutom i alla prisklasser och "viktklasser"!
    Man ser dessutom hur mycket man sparar mot att köpa lösa delar......och det är ganska mycket pengar!
    Jag vill minnas att Olssons fiske är premium dealer för ABU GARCIA så de tillhandahåller då dessa prylar till de priserna.

Vad du sedan ska köpa.....ja som nybörjare ska du köpa ett haspelset, ingen multirulle.
    Om du väljer att köpa något av de "kit" jag nämnt så hjälper de dig säkert på Olssons med det specifika valet av spö och rulle.
    ...annars får du säkert snart fler råd här på FS!

Kommentera

Det tråkiga är ju att just PD setten är billiga men enligt mig håller lite lägre nivå om man inte vill köpa ett set för ca 2000kr då...

Köpte ett Abu Excellence set förra sommaren, bytte rulle i september och spöt byttes ut i oktober... så var inget som klarade lite stryk...

Dock gillar jag spöt, därför jag köpte ännu ett set.

Men om jag fick välja på olssons. till ja jigg och mindre wobbler hade jag valt detta:

Eller samma modell i 8 fot

Rullen: Okuma trio är kanon, har en själv i storlek 40, tål en hel del och många verkar ge den bra kritik, jag är då nöjd med min!

Spöt: RT Tyran 5-20 alt 10-30, förutom Månsson som gnäller över sitt teleskop spö från ron thompson har jag inte hört negativt om Tyran spö serien. Har ett själv i 8 fot. 10-30. Tagit en hel del stryk men håller fortfarande ihop utan problem, bra aktion och känsla i spöt, kan kännas lite konstigt att kasta med i början men man vänjer sig. Tycker det är pris värt.

Spöt är marknads fört att klara 10kg i rent lyft, Tog del av ett test den lokala butiken gjort, och den grövre modellen klarare 8kg+ utan problem, de mindre spöt klarade 9kg+ sen gick linan av. så tror 7ft kanske iaf klarar 7-8kg utan att klaga.

Det uppfyller dina kriterer tror jag, skönt att jigga med, hel aktions spö dock. 5-20 i kastvikt klarar det mesta där omkring,

Men du får väl själv bilda en uppfattning, säkert någon/några som har andra förslag eller mot argument så

Lycka till!

Kommentera

Skulle ut och segla förra sommaren och behövde ett billigt set då mina vanliga prylar låg kvar i stugan. Blev ett ABU Excellence 8" då det va billigt och tänkte att jag kunde ha det om någon ville följa med ut och fiska och behövde låna grejer. Klagar inte på spöt och använder det fortfarande till drag mellan 20-30g (ett glapp där jag inte har ett annat spö och sällan fiskar i den viktklassen). Men rullens lager pajjade redan efter 2-3 kast. Fick en ny och bättre rulle direkt jag kom hem igen från Abu dock.
        #OneFly
        http://vimeo.com/onefly
        http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Tyran spöna har haft enorma tillverknings-problem vet inte om det är löst nu ? det var bara att gå in med dom i butik efter man knäckt dom så fick man ett nytt i handen utan frågor.

Detta gäller självklart inte alla spö, vissa har dom lyckats med och andra inte.

Ang. tele-spö så är det inte bara RT som haft problem,, många butiker skriver ut på hemsidan att materialet är känsligt och man ska va försiktig när man fiskar med dom, men inte trodde jag dom skulle va så känsliga att klingan small 15gr under rek.vikten

Ang. tele spö tycker jag man ska undvika alla som har en löst sittande skjutbar ögla på toppen för att stärka slut-sektionen, denna konstruktion värkar inte funka, jag misstänker att när man klämmer fast öglan skadar man materialet som sedan knäcks, men är inte säker, och skulle den öglan gå sönder knäcks det i vilket fall som helst,, om tele köp billiga glasfiber spö dom håller bättre.

Kommentera

att fiska med multirulle är inte speciellt svårt. Tar ett tag att lära sig hur man behärskar dessa rullar. Men när man väl gjort det så finns det inget bättre sätt att fiska med. Känslan är helt annars och jag tycker man har bättre kontakt med grejerna.

Finns många fina set, men tyvärr så är 1 000 kr liiiite tuff budget om man ska dänga små drag kring 5 gram.

OF har ett Okuma set för billig peng. Och okuma är kända för att göra bra hasplar. spöna är väl lite sisådär.
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
              att fiska med multirulle är inte speciellt svårt. Tar ett tag att lära sig hur man behärskar dessa rullar. Men när man väl gjort det så finns det inget bättre sätt att fiska med. Känslan är helt annars och jag tycker man har bättre kontakt med grejerna.
              Jag håller med dig till 100%, jag är själv amba-nörd!
              ...men är man nybörjare på fiske och att "barnen gärna hjälper till" innebär att de även vill fiska så tycker jag ändå att man ska hålla sig ifrån multirulle.
              Om det är yngre barn och de även ska vara med och fiska, varför inte ett bättre abumatic-set?
              Jag tror abumatic är lite underskattat..
              Mina barn fick abumatic vid ca 6 års ålder, vid 10 så blev det öppen haspel.
              Nu är grabben 20 (idag faktiskt") och efter provat min ena amba så släpper han den inte!
              Det kallas evolution!

Kommentera

Tackar för tipsen!

Det blev en Okuma rulle Safina Pro Spa-30 och ett Ron Thomsson Steelheadpro 7 fot spö 10-35gr. Med flätlina gick det på 900 kr så det blev lite jiggar till att lura gösen med oxå.

Kommentera

Helt ok rulle! Min son har haft en sån och den har han slitit på jävlar i mig och den är ff fungerande utan problem!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 711 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04