Spö fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö fråga

Min fråga är om det skulle funka med ett Simrishamn specialspö på 8,7 fot 10-20ibs (står på spöt)
    ihop med en pro rocket 5500 och kasta med?
    Dragvikten är ca 40-90g
    Eller skall jag köpa ett annat spö på 8-9 fot ?
    Kommer att kasta från båt.
    // Nesse

Låter som ett renodlat trollingspö. Inget att kasta med. Satsa på nåt annat
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Står det verkligen att den ska klar 10-20lbs? Är det inte linans "styrka" dom syftar på?!
      http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Linans styrka ??vad har det med spöt att göra ?? eller rekomenderar dom lina till det spöt ??
        Är troligen ett trollingspö,vad är det för skillnad ? för hårt eller mjukt ..
        // Nesse

Kommentera

Jag tror att jag uttrycker mig konstigt men ibland så står det något som heter line weight på spön tror att det är det dom menar. Eftersom 20lbs är typ 9kg.

Kommentera

Trollingspön är klassade i lb. Det är så mycket det krävs för att spöt ska stå i 90 grader. Har inget med kastvikten eller linklassen att göra.

Ett trollingspö är avsett för en multirulle och att stå i en spöhållare. Det är gjort för att klara av stora påfrestningar och att konstant stå i en båge pga betet som jobbar i vattnet.
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ok! Då har jag lärt mig något nytt idag.

Kommentera

Jag hittar i bland detta mått även på renodlade havsfiske spö,,,,,har aldrig brytt mig bör att kolla upp innebörden så nu när jag läser detta blir det liksom GOD-MORGON,,,, men självklart är det ett trolling eller havsfiske spö och inget att kasta med så köp något annat... översättningsmässigt blir det också lite knepigt med tanke på att det i så fall motsvarar en 0:35-0:40 lina.

Kommentera

Ett trollingspö är avsett för en multirulle och att stå i en spöhållare. Det är gjort för att klara av stora påfrestningar och att konstant stå i en båge pga betet som jobbar i vattnet.
                  Tack då har även jag lärt något nytt idag!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                    Trollingspön är klassade i lb. Det är så mycket det krävs för att spöt ska stå i 90 grader. Har inget med kastvikten eller linklassen att göra.

Jag vill inte vara en besserwisser men tyvärr har du delvis fel, EuroPike.

Karpspön är klassade på detta sätt men då anges enbart en siffra. T.ex. 2,5 Lbs - spöt står i en båge på 90 grader när dryga kilot hängs i linan.

20 Lbs... 9 kg för att uppnå 90 graders vinkel känns lite i överkant. Dessutom så indikerar den "grova beskrivningen" 10-20 Lbs de lintjocklekar/styrkor som är lämpliga för spöt, precis som Grynning säger.

Självklart har linklass, testkurva och betesvikt på ett spö med varandra att göra.
                    Utrustningen måste vara balanserad för att funka optimalt.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2012-03-17, 00:23. Anledning: Jag glömde en bokstav.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 707 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04