montera UT-trim. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

montera UT-trim.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• montera UT-trim.

Precis som rubriken låter så tänkte jag trimma min Amb. 5601 JB.
    Jag står lite i valet och kvalet om jag ska montera mitt UT Pike Performance kit sjäv, eller jag ska lämna det till någon som kan (och betala för det).

Hur svårt är det egentligen att montera sitt trim?
    Kan en vanlig Svensson som mig (som INTE har tummen mitt i handen) göra detta själv utan att det går åt h-lv-te?

Och är UT Power Star Drag något att satsa på till sin jerkrulle?

Tar gärna emot era erfarenheter, tips och råd!

Inga problem att montera trimmet. I stort sett bara att läsa innantill.Angående bromsen,personligen tycker jag att original duger gott.

Kommentera

jag funderade på samma sak när jag skulle trimma min c4:a, tänkte att det kanske var knepigt att få allt på plats. beslutade mig dock för att pröva själv och jag måste säga att med instruktionerna som medföljde var det inga problem alls, å då är jag knappast att betrakta som händig
      var dessutom lärorikt att få botanisera runt lite bland rullens innanmäte, man lär sig mer om rullen helt enkelt!
      Det var iofs inte pike-performance utan reel-performance, men det är väl inte mkt mer än bussningar kontra lager som skiljer dem åt?

Kommentera

Är det just till jerkrulle skulle jag lämna in rullen. Du får den rengjord, samt ett dubbel upphängt backspärr som inte kan tappa grep när ditt IAR är slut.
        Slirbromsen är upp till dig , men vill du ha en starkare samt mjukare broms som har ett bredare register är detta det du ska ha.

Kommentera

Oavsett vad du bestämmer dig för att göra så måste du ju förr eller senare plocka isär den för service.
          ...och varför då inte lära dig att göra det själv!
          Man behöver ju inte spränga den helt i atomer....är vevsidan en gång bra så behöver den inte tas isär om inte bromsen börjar strula eller om rullen legat i sjön.

Hur du servar din rulle finns mycket att hämta här på forumet, kolla de oerhört väl genomförda beskrivningar som "mooki" har gjort!!
          Läs det här, där finns det även länkar till fler helt underbart bra beskrivningar av "mooki"!

Det är inte alls svårt att mecka med ambassadeur, se bara till att ha en sprängskiss ifall du glömmer hur något satt.
          Själv brukar jag mecka mina rullar över locket på en stor skokarton, det finns några små j-a pryttlar som gärna vill försvinna.

Med andra ord, vill du är det inga problem att trimma själv.
          ...och ang bromsen så antingen nöjer man sig med det man har eller så nöjer man sig bara med det bästa, välj själv!

Kommentera

Man kan ju beställa http://www.blakdogtackle.com/product...roducts_id=553 med http://www.blakdogtackle.com/product...roducts_id=547 och http://www.blakdogtackle.com/product...roducts_id=719
            Om jag inte missminner mig helt var det vad mitt UT Power Star Drag bestod av. Man sparar kanske en hundring, men får å andra sidan ingen manual och stödjer inte heller "inhemsk industri". Jag tycker personligen att carbon matrix, som sitter monterad original är tillräckligt bra om man planslipar plattorna. Smoothdrag känns dock jämnare måste jag erkänna.
            Jag rekommenderar också att du lär dig ta isär grejerna. Du kommer kunna förstå dem bättre, vårda dem bättre och få dem att hålla längre.

Kommentera

Jag plockade i UT´s bussningar i min JB för ett tag sen, inga problem! Resten av setet är ju heller inget svårt, som någon sa så bör man ju ändå lära sig sin rulle!
              UT Power Star Drag bryr jag mig inte om, tycker Carbon Matrix duger gott till gädda.

Kommentera

Ursprungligen postat av opersson Visa inlägg
                Kan en vanlig Svensson som mig (som INTE har tummen mitt i handen) göra detta själv utan att det går åt h-lv-te?
                O ja, det är ju precis samma förfarande som när man plockar isär rullen för rengöring. Bara det att det är nya delar som ska in när du sätter ihop den igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
                  Är det just till jerkrulle skulle jag lämna in rullen. Du får den rengjord, samt ett dubbel upphängt backspärr som inte kan tappa grep när ditt IAR är slut.
                  Slirbromsen är upp till dig , men vill du ha en starkare samt mjukare broms som har ett bredare register är detta det du ska ha.
                  Sen så sitter det väl redan dubbel backspärr i JB'n orginal om jag inte minns fel.

Ang bromsen känns det lite overkill på gädda, fördelarna finns dock iom att du får en lite jämnare broms framför allt med mindre startmotstånd vilket kan vara bra, men det får du med orginalbromsen om du planslipar och smörjer beläggen med Cal's drag grease.
                  Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av guhra Visa inlägg
                    Sen så sitter det väl redan dubbel backspärr i JB'n orginal om jag inte minns fel.

Ang bromsen känns det lite overkill på gädda, fördelarna finns dock iom att du får en lite jämnare broms framför allt med mindre startmotstånd vilket kan vara bra, men det får du med orginalbromsen om du planslipar och smörjer beläggen med Cal's drag grease.
                    Ja extra backspärr sitter det, men inte dubbelupphängd backspärr.
                    Då sitter den på ett längre stift genom ett extra hål i vevgaveln, dvs upphängd i två punkter istället för som original, i en punkt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 753 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04