Börja med multirulle, duger detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja med multirulle, duger detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Börja med multirulle, duger detta?

Tänkte försöka mig på multirulle för mina tyngre beten. Har blandat från 12g upp till 52g. Måste inte nödvändigtvis använda den utrustningen för de lättare dragen, men jag kan tänka mig att har man väl börjat så vill man hellre använda multirullen än haspelgrejorna?
    Primärt var det iaf tänkt för dragvikt kring 25-50g. Har tidigare känt på Savage Gears spö och gillar verkligen dom. Har snöat in på dessa två:
    http://www.beten.nu/se/art/sg-butch-...-60g-2-sec.php
    http://www.beten.nu/se/art/sg-butch-...-80g-2-sec.php

och till det ska man ha rulle och lina. Tänkte kört med Sufix 832, men är lite osäker på grovlek. Tänkte kanske 0.24 eller 0.28 kunde funka?
    Vad gäller rulle så är det lågprofil som gäller rent utseendemässigt och har snöat in på ABU Revo STX eller SX. De är skitläckra att kolla på och jag tror knappast att jag behöver dyrare grejor. Kan detta vara vettigt eller är det fullständig dårskap? Siktet inställt på gädda +5kg....

Jag har Bushwacker spöt 8.6 20-60. Tycker att det är mycket bra spö för det priset. Butch ser ut som en spinnvariant av det jag har. Det är helt klart värd det låga priset. Multirullar är jag helt noob på då jag i stort sett bara haspel fiskar. Men varför har du siktet inställt på just 5+??

Det med 15-60 kastvikt hade jag valt.

Kommentera

+5 är för att mitt PB ligger under det. Inbillar mig att det är större chans att dra tyngre fisk med större bete.

Kommentera

du är inne på rätt lin storlek, man kan vara på den säkra sidan o ta 0.28. Jag själv använder 8fotare på 100g mycket o tycker att med längre spö så kan du kasta svårare beten tex: wobblers som brukar sväva ett tag i luften. Den 8,6fotaren du nämner verkar ganska ny och på papper låter riktigt bra.

Det finns abu orra sx/inshore/winch dem tar mer lina än dem du nämnt och är billigare, jag själv skulle aldrig betala dem pengarna för stx/sx.. men det är ju oxo lite en smak sak.

Kommentera

Ursprungligen postat av SneakyBastard Visa inlägg
          +5 är för att mitt PB ligger under det. Inbillar mig att det är större chans att dra tyngre fisk med större bete.
          Mitt PB förra året var blygsamma 5 + på en 9 cm popper. Inte alltid stort bete betyder stor fisk. God natt. Och skitfiske!

Kommentera

En god vän hade vänligheten att låna ut ett Sjösländan 20-60g spö och en Ambassadeur CS6500 Rocket Pro-rulle till mig på obestämd tid. Tänkte ge multi en chans och därefter fundera på om det är lågprofil som gäller eller vad.

Kommentera

Är det ingen som kan hjälpa mig med tips kring lågprofilrulle för dragvikter säg 10-60g? Har kollat på ABUs Orra, Revo STX och Premier och man kan ju gissa att ju dyrare, ju bättre. Men måste man nödvändigtvis köpa den dyraste?

Kommentera

Ursprungligen postat av SneakyBastard Visa inlägg
                Är det ingen som kan hjälpa mig med tips kring lågprofilrulle för dragvikter säg 10-60g?
                Med risk för att vara tjatig, Curado 200/201E hanterar dessa vikter med framgång. Jag använder min curado 201E7 från 7g till 80g, fast inte med samma lina. Kolla min signatur, där finns mkt info om detta ämne.
                Häls /T
                Senast ändrad av tonyex; 2012-03-09, 11:00.

Kommentera

Förslag på var man hittar en sådan högervevad till rätt pengar?

Kommentera

Från danmark.

läs denna tråd:

Sidan som de flesta verkar gilla är:

/S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04