Ursprungligen postat av Azphyxia
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför detta med spön??
Collapse
X
-
Det är faktiskt så att olika spön fungerar olika.
Vill man fiska med wobblers , då är det optimalt att ha ett spö som är inte så snabbt och tanken är att spö ska låta wobblern jobba lite. Vill man fiska med beten som behöver lite mer styrning som jerkbatis, jiggar, osv, då är det att föredra ett snabbt spö.
Glöm inte att det finns ingen regel utan undantag, så egentligen kan man fiska med vilka spö man vill, så länge det fungerar för dig.
Om det är så att man vill kasta beten som är svårkastade av olika anledningar som t. ex: beten med stor luftmotstånd eller beten med för lite vikt i jämförelse med storleken , då vill man ha så långa spön så möjligt.
Lite kuriosa: jag skulle köpa ett dropshot spö för några år sedan, när dropshot var inte så utbred som idag och hittade ett spö som skulle passa bra och bara för att ha lite kul , gick jag fram till han som jobbade i butiken och frågade lite om spöt jag hade i handen och han berättade hur bra detta spö var för att fiska havsöring osv. Jag skrattade inombords, detta spö skulle inte kunna kasta en kastdobb i motvind längre än 10 meter, det var jag säker på, fast för det jag ville ha det , då skulle spöt fungera kanon, vilket det gjorde.
Häls /TSenast ändrad av tonyex; 2012-03-02, 12:53.
Kommentera
-
Poppers man:
Jag läste ditt inlägg, det hindrar inte mig att dra dom exemplen.
Dags att kasta foliehatten och inse att det finns dom som vill ha specialutrustning,
det är ingen konspiration som tvingar någon att köpa ett separat spö för varje betessort.
Till flugfisket är det standard att byta hela sin utrustning när man inriktar sig på fiske efter olika arter/storlek på fluga, men spinnfiskare är betydligt mer intoleranta mot sånt verkar det som.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inläggDags att kasta foliehatten och inse att det finns dom som vill ha specialutrustning,
det är ingen konspiration som tvingar någon att köpa ett separat spö för varje betessort.
Till flugfisket är det standard att byta hela sin utrustning när man inriktar sig på fiske efter olika arter/storlek på fluga, men spinnfiskare är betydligt mer intoleranta mot sånt verkar det som.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggFör du som är så gammal borde ju veta att sportfiskarna minskar hela tiden, medans "semesterfiskarna" ökar. Tro det eller ej, men så är det.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggMen behövs det verkligen spön som enbart ska vara gjorda för spinnerbaits, Gäddfluga, Gummibeten osv. Jag tycker att det bara känns som försäljningsknep för att prångla ut så mycket saker som mycket på en sjunkande marknad.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av orient Visa inläggDet där tror jag verkligen inte på.. Inte om man justerar för befolkningsökningen samtidigt. Har du data på det?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggSen när började sportfiske handla om behov? De flesta inköp görs väl för att det är roligt att köpa nya prylar, upptäcka nya metoder, utveckla gamla metoder och landa fler fiskar, större fiskar eller nya fiskarter . Eller kanske bara ha så roligt som möjligt den tid vi har avsatt till fiske. Om det bara handlade om att landa fisk hade jag behållit mitt första abumatic-set med silverfärgat Atom och sparat pengarna till ett drivgarn. Eller köpt fisken direkt.
Och sportfiske handlar väl om behov? Jag hoppas verkligen inte att du slänger din pengar på saker du ej behöver.
Kommentera
-
SimpZeN
Ursprungligen postat av AzphyxiaDet är jag rätt övertygad om, då man antagligen fiskar mer om man tycker det är roligare, vilket det kanske blir med ett spö speciellt avsett för ändamålet.
Så med rätt grejer blir det som du säger roligare och man fiskar "bättre" men att det skulle vara avgörande till antalet fisk man plockar tror jag är oväsentligt ( om du jämför t.ex. ett 9' spö för spinnerbait och ett 9' spö för wobbler)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-10-30, 11:47 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
-
Svar till Tråden om Lottokopiorav hnkmABU Garcia själv har du "Droppen Maxi". En kopia rakt av.
...-
2024-08-15, 09:56 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 697 visningar
0 gillar