Varför detta med spön?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför detta med spön??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Azphyxia
    Varför så hemliga? Borde ni inte delge era tankar?
    Därför att jag inte haft egen erfarenhet av det,utan det skrivs ofta av andra i spötrådar här nu och då.

Kommentera

Det är faktiskt så att olika spön fungerar olika.
      Vill man fiska med wobblers , då är det optimalt att ha ett spö som är inte så snabbt och tanken är att spö ska låta wobblern jobba lite. Vill man fiska med beten som behöver lite mer styrning som jerkbatis, jiggar, osv, då är det att föredra ett snabbt spö.
      Glöm inte att det finns ingen regel utan undantag, så egentligen kan man fiska med vilka spö man vill, så länge det fungerar för dig.
      Om det är så att man vill kasta beten som är svårkastade av olika anledningar som t. ex: beten med stor luftmotstånd eller beten med för lite vikt i jämförelse med storleken , då vill man ha så långa spön så möjligt.

Lite kuriosa: jag skulle köpa ett dropshot spö för några år sedan, när dropshot var inte så utbred som idag och hittade ett spö som skulle passa bra och bara för att ha lite kul , gick jag fram till han som jobbade i butiken och frågade lite om spöt jag hade i handen och han berättade hur bra detta spö var för att fiska havsöring osv. Jag skrattade inombords, detta spö skulle inte kunna kasta en kastdobb i motvind längre än 10 meter, det var jag säker på, fast för det jag ville ha det , då skulle spöt fungera kanon, vilket det gjorde.

Häls /T
      Senast ändrad av tonyex; 2012-03-02, 12:53.

Kommentera

Poppers man:
        Jag läste ditt inlägg, det hindrar inte mig att dra dom exemplen.
        Dags att kasta foliehatten och inse att det finns dom som vill ha specialutrustning,
        det är ingen konspiration som tvingar någon att köpa ett separat spö för varje betessort.

Till flugfisket är det standard att byta hela sin utrustning när man inriktar sig på fiske efter olika arter/storlek på fluga, men spinnfiskare är betydligt mer intoleranta mot sånt verkar det som.

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
          Dags att kasta foliehatten och inse att det finns dom som vill ha specialutrustning,
          det är ingen konspiration som tvingar någon att köpa ett separat spö för varje betessort.
          Vadå kasta foliehatten. Jag förstår mycket väl att man många gånger "måste" ha olika saker för olika sorters fiske. Men behövs det verkligen spön som enbart ska vara gjorda för spinnerbaits, Gäddfluga, Gummibeten osv. Jag tycker att det bara känns som försäljningsknep för att prångla ut så mycket saker som mycket på en sjunkande marknad. För du som är så gammal borde ju veta att sportfiskarna minskar hela tiden, medans "semesterfiskarna" ökar. Tro det eller ej, men så är det.

Till flugfisket är det standard att byta hela sin utrustning när man inriktar sig på fiske efter olika arter/storlek på fluga, men spinnfiskare är betydligt mer intoleranta mot sånt verkar det som.
          Inte riktigt rättvis jämförelse enligt mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
            För du som är så gammal borde ju veta att sportfiskarna minskar hela tiden, medans "semesterfiskarna" ökar. Tro det eller ej, men så är det.
            Det där tror jag verkligen inte på.. Inte om man justerar för befolkningsökningen samtidigt. Har du data på det?

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
              Men behövs det verkligen spön som enbart ska vara gjorda för spinnerbaits, Gäddfluga, Gummibeten osv. Jag tycker att det bara känns som försäljningsknep för att prångla ut så mycket saker som mycket på en sjunkande marknad.
              Sen när började sportfiske handla om behov? De flesta inköp görs väl för att det är roligt att köpa nya prylar, upptäcka nya metoder, utveckla gamla metoder och landa fler fiskar, större fiskar eller nya fiskarter . Eller kanske bara ha så roligt som möjligt den tid vi har avsatt till fiske. Om det bara handlade om att landa fisk hade jag behållit mitt första abumatic-set med silverfärgat Atom och sparat pengarna till ett drivgarn. Eller köpt fisken direkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                Det där tror jag verkligen inte på.. Inte om man justerar för befolkningsökningen samtidigt. Har du data på det?
                Nej, det har jag ej. Men det är vad två olika handlare i olika städer har sagt till mig. Mycket möjligt att gäddjägarna ökar, men vågar påstå att "seriösa" sportfiskare minskar hela tiden. Sen är det år 2012, finns mycket annat som lockar dagens ungdom. Internet en sak.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Sen när började sportfiske handla om behov? De flesta inköp görs väl för att det är roligt att köpa nya prylar, upptäcka nya metoder, utveckla gamla metoder och landa fler fiskar, större fiskar eller nya fiskarter . Eller kanske bara ha så roligt som möjligt den tid vi har avsatt till fiske. Om det bara handlade om att landa fisk hade jag behållit mitt första abumatic-set med silverfärgat Atom och sparat pengarna till ett drivgarn. Eller köpt fisken direkt.
                  Landar man verkligen mer fisk för att man har ett speciellt spö för enbart spinnerbaits?

Och sportfiske handlar väl om behov? Jag hoppas verkligen inte att du slänger din pengar på saker du ej behöver.

Kommentera

Ursprungligen postat av Azphyxia
                    Det är jag rätt övertygad om, då man antagligen fiskar mer om man tycker det är roligare, vilket det kanske blir med ett spö speciellt avsett för ändamålet.
                    Håller med till del men ändå inte fullt ut. Ett spö utformat för spinnerbaits ger dig kanske lite längre kastlängd och dig mer kontroll när du tar hem betet och i mothugg mm. Dock så tror jag detta i sig inte ger dig mycket mer fisk.

Så med rätt grejer blir det som du säger roligare och man fiskar "bättre" men att det skulle vara avgörande till antalet fisk man plockar tror jag är oväsentligt ( om du jämför t.ex. ett 9' spö för spinnerbait och ett 9' spö för wobbler)

Kommentera

Själv köper jag inte så många spö men låter dom kosta mer, tycker det är ekonomiskt mer försvarbart i längden och fisket blir även roligare med bättre spö!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 697 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04