Varför detta med spön?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför detta med spön??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför detta med spön??

Varför ( och hur funkar det? ) med alla dessa nya spön som gjorda för att kasta ett speciellt bete? Ibland så gör säljare reklam för ett spö som har kastvikt upp till 120 gram som exempel som ska vara gjort för gummibeten och spinnerbaits ( komiskt med kastvikten då gummibeten oftast väger mer ) men är dessa spön bara försäljningsteknik? Funkar dom verkligen inte att spinna in en wobbler med? Eller blir det sämre känsla då dessa spön visst enbart ska vara gjorda för spinnerbaits, gummibeten osv.

Mitt förra spö var ett sketet ABU spö med kastvikt 20-60, funkade o kasta de flesta beten med det. Samma sak med mitt ny SG spö. Skillnaden är väl den att mitt nya spö passar mitt fiske bättre, då det förra var ganska så svampigt.

Jag räknar inte in jerkspön, vertikalspön. då det är ganska så klart att dom är som dom är. Men speciella spön för gummibeten, spinnfluga, spinnerbaits osv. Är det verkligen inte bara försäljningstekink?

Ibland misstänker man att vissa underklassar spön bara för att få sälja ett till! Inga namn...

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Ibland misstänker man att vissa underklassar spön bara för att få sälja ett till! Inga namn...
      Du behöver inte nämna nåt namn, tror jag vet vilka du syftar på. Men ett spö för spinnfluga, ett för spinnerbaits, ett för gummibeten, ett för wobblers??? Känns bara som säljtaktik för att locka unga killar att lägga sina sparade pengar på ännu en fiskegrej de ej har behov av. Men vad fan vet jag, är ju bara en amatör.

Kommentera

Jag vet inte heller, men tror att spöna "klassade" spinnerbaits mm, har optimerats mot just det betet. Spinnerbaits har som sagt lite knepigare vind fång å kräver mer för att kasta långt, men det är bara vad jag tror.

Tror att det som skiljer kanske är aktion och ryggraden i spöt, men det är bara mina spekulationer.

Tror även som du säger att det är lite av ett försäljnings knep.

Kommentera

Inte bara unga killar... Men jag håller med,när man va yngre klarade man sig med färre grejjer,helt klart.Det gäller att välja några få kvalitetsspön med omsorg! Det är ju samma med beten.Ena året är det megastora jerks som gäller,nästa "mini" å "baby" och liknande.

Kommentera

Köper man ett bra spö kan det självklart kasta spinnerbaits, wobblers,och gummibeten samt en massa andra beten också.
            Det mesta med att man behöver olika spö för olika beten är säljsnack som ofta leder till helt onödiga inköp...
            Kommer säkert snart fler spö som skall va speciellt bra till andra typer av beten.

Kommer bli ett elände om man skall byta spö lika ofta som drag,, undrar hur man ska få med alla ner till vattnet, men det kommer säkert en uppfinning för det också som dom kan tjäna pengar på.

Kommentera

Inte bara unga killar... Men jag håller med,när man va yngre klarade man sig med färre grejjer,helt klart.Det gäller att välja några få kvalitetsspön med omsorg! Det är ju samma med beten.Ena året är det megastora jerks som gäller,nästa "mini" å "baby" och liknande.

Nu ska visst alla ha tailbeten. Personligen är jag jättetråkig och fiskar med 4 play och poppers. Jag är inte så inne. Jag köpte Zalt tail, måste vara sämsta köpet jag gjort i mitt liv.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Köper man ett bra spö kan det självklart kasta spinnerbaits, wobblers,och gummibeten samt en massa andra beten också.
                Det mesta med att man behöver olika spö för olika beten är säljsnack som ofta leder till helt onödiga inköp...
                Kommer säkert snart fler spö som skall va speciellt bra till andra typer av beten.

Kommer bli ett elände om man skall byta spö lika ofta som drag,, undrar hur man ska få med alla ner till vattnet, men det kommer säkert en uppfinning för det också som dom kan tjäna pengar på.
                Blir ju onekligen på vad som ska bli nästa trend? Då jag själv under en kort tid jobbat med detta (tro det eller ej ) Jerk dalar hela tiden, samma med dropshot och vertikal. Blir det old school haspel rulle och mörtblänk igen?

Kommentera

Japp,sen har jag noterat att betessnidarna har börjat göra stora wobblers nu. Så snart är det reportage om det fisket i alla tidningar... Inklusive speciella spön till det osv,osv. Det är så det funkar helt enkelt!

Kommentera

Japp,sen har jag noterat att betessnidarna har börjat göra stora wobblers nu. Så snart är det reportage om det fisket i alla tidningar... Inklusive speciella spön till det osv,osv. Det är så det funkar helt enkelt!
                    Men betessnidaren måste ha beten i käften på en fet Gädda för att det ska sälja. Jag läste en intervju med David.L för ganska så länge sedan, och han har så rätt i vad han säger.

EDIT: Jag får hoppas dom gör ett FETT reportage om ytfiske då, då det är min favorit. Inte det bästa om man ska jaga stor Gädda kanske, men fan jag tycker det är kul.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 697 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04