Spinnerbaits med enkelkrok i grönskan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnerbaits med enkelkrok i grönskan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnerbaits med enkelkrok i grönskan?

Funderar på att skaffa spinnerbaits till gäddfiske bland vegetation för att inte fastna däri. Men har spinnare egentligen någon fördel jämfört med andra beten i det avseendet? Tänker mig att skeden slår undan gräset men vetefan egentligen? Kanske håret kring kroken är till hjälp?

Hur är spinnerbaits för övrigt att kasta - mycket vindfång?

Spinnerbaits är helt klart det bete som går bäst genom växtlighet, dels är det den vinklade bygeln som ger skydd för kroken men jag tror även att bladen ger en hel del extra hjälp. Sen ligger ju ett spinnerbait alltid rakt i vattnet och eftersom de allra flesta växter växer lodrätt så slinker betet igenom riktigt bra. Tänk bara på att peka på betet med spötoppen hela tiden när du fiskar genom vegetation.

Hur lätta de är att kasta varierar ju såklart från bete till bete, men en hyfsad tyngd i huvudet samt silikonkjol istället för bucktail gör dem lätta att kasta.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Det finns en nackdel också kroken går inte att byta å dom är ofta av dålig kvalitee som rostar väldigt lätt . På en abu spinnare för 40 kr kan jag ta att det är en dålig krok . Men kostar det 200 kr tycker jag att man kan begära bättre kvalitee på krokarna .

/fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Det finns en nackdel också kroken går inte att byta å dom är ofta av dålig kvalitee som rostar väldigt lätt . På en abu spinnare för 40 kr kan jag ta att det är en dålig krok . Men kostar det 200 kr tycker jag att man kan begära bättre kvalitee på krokarna .

/fredrik
        trailerkroken eliminerar det, o kostar inte så mycke heller.

Kommentera

Prova tex SG da Bush #3. Lättkastat med lätt uttrustning och ger stor fisk. Mycket mer givande än att hiva spinnerbaits som väger som en QP. Men trejla som sagts...

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg

/fredrik
            Du får se till att köpa dem spinnerbaitsen med bra krok, vissa behöver endast vässas sen är dem hur bra som helst.

Spinnerbaits funkar skitbra att fiska rakt igenom växtlighet! Längtar som fan tills vattnet är varmt och gäddorna sugna på snabbt fiskade spinnare!

Kommentera

Vad tycker ni om traditionellt utformade "magnumspinnare" med sked och krok längs samma axel, jämfört med spinnerbaits med krok och sked separerade? Fördelar/nackdelar?

Kommentera

menar du inline spinnare? tycker inline spinnare brukar vara tröga att få rotation på i låghastighet.

Köpte på mig 3 stycken cyco spinnerbaits här om veckan, dom har ju dubbla enkel krokar så kommer säkert funka fint!

Angående för och nackdelar så är ju en fördel med inline spinnare att du slipper bommen som kan flexa å bli lite böjd efter ett tag, går ju att böja tillbaka men ja..

Kommentera

Personligen låter jag helst bli att använda spinnare som tvinnar linan...

Kommentera

Ursprungligen postat av Syn Visa inlägg
                    Vad tycker ni om traditionellt utformade "magnumspinnare" med sked och krok längs samma axel, jämfört med spinnerbaits med krok och sked separerade? Fördelar/nackdelar?
                    Spinnerbaits blad går oftast inte runt en axel, så dom trasslar sig inte lika lätt i vegetationen.

Om man kastar in med en inlinespinnare så får man ungefär samma effekt som att snurra en gaffel i spagetti, man hinner veva en meter eller så men sen är det kört.
                    Däremot funkar ju buzzerskedar helt ok, men dom vevas ju på ytan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04