Flätlina till multi? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till multi?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina till multi?

Har än så länge bara kört med nylon till min multirulle, men det börjar jag tröttna på!

Har fiskat mycket med flätlina på haspel, och då har jag insett hur värdelöst det är med nylonlina om man jämför med flätlina!

Nu till saken, hur tunn flätlina vågar man linda på en multirulle? Går det med 0,15 PP eller gräver den bara ner sig i undre lager?
    Vill ha en smidig flätlina, inget jerkrep på 0,35!

Det är ju bara att prova. Det beror lite på vad du har för rulle. Det finns egentligen ingen större anledning att ha tunn lina på multi då lintjockleken inte påverkar kastlängderna på samma vis som med haspel. Dessutom gör linans stumhet att tunga drag orsakar linbrott vid backslag. Så en tunn flätlina som skär ner kan vara bra om du vill minska lite på antalet drag att släpa på...

Kommentera

jag är också nyfiken på att lägga på.. men lägg på 0,24 eller nåt det borde nog bli bra.. jag är sugen på nya berkleys whiplash.. den verkar vara grymt stark typ 0.06 tar 10 kg och 0.17 tar ca 20
      Fish On!

Kommentera

Berkleys Whiplash

Hur är den där linan till älvfiske i minusgrader???
        Gäller med haspel samt efter lax och öring.

Kommentera

Re: Berkleys Whiplash

Originally posted by Win
          Hur är den där linan till älvfiske i minusgrader???
          Gäller med haspel samt efter lax och öring.
          Det finns en nackdel med alla flätlinor oavsett märke. Vid fiske i steniga älvar t.ex är dom inte bra alls då flätlinor inte tål nötning på samma sätt som nylon. Den skavs lätt av av sten o annat bråte.
          Själv kör jag aldrig flätlina i älv av den anledningen utan det blir Tectan nylonlina för mig även om kontakten blir lite sämre.
          Vid minusgrader tenderar så gott som alla flätisar att dra med vatten upp och frysa ihop.

Kommentera

Originally posted by Ixu
            jag är också nyfiken på att lägga på.. men lägg på 0,24 eller nåt det borde nog bli bra.. jag är sugen på nya berkleys whiplash.. den verkar vara grymt stark typ 0.06 tar 10 kg och 0.17 tar ca 20
            Bara en liten fråga..Tror du verkligen på dom styrkeuppgifterna?

Kommentera

Flätlina är förbjudet i ett flertal älvar av två orsaker dels finns det diverse mindre nogräknade individer som använder den för att kunna bedriva ett bättre ryckfiske, dels så skaver den av fortare än kvickt mot vassare stenar.
              I Älvkarleby är det förbjudet med flätlina och åker du dit så beslagtar de pryttlarna samt portar dig där samt i en tre fyra älvar till norrut. Alltså ska du fiska i älv är det nylon som gäller för hela slanten. Däremot gädda i skärgården osv givetvis flätis (som vanligt alltså don efter person och behov...)

Kommentera

Anledningen till att flätlina är förbjudet i många älvar är för att den inte bryts ned av naturen på samma sätt.
                Sätter du powerpro i botten sitter det kvar där länge, mycket längre än nylon.
                Detta innebär fara för fåglar, fiskar och vadare...

Kommentera

Off Topic -
                  Och hur länge sitter inte nylonlina kvar? Vore tacksam om någon som vet talade om det.
                  Som jag förstått det såkrävs UV-ljus för att bryta ner den och det är inte gott om sånt på botten.
                  Ola

Kommentera

Det är iaf större chans att stryke uppgifterna stämmer än att lindiametern stämmer, jag menar varför skullen inte en 0.15 (0.06) lina klara 10 kg? Är inte så säker att dom ljuger så mkt. angående styrkan utan endast diametern?
                    M4en PA du kankse har testat? tycker det e jobbigt ztt testa då det inte är brottstyrkan på knuten det gäller, det blir lite komplicerat då!?

//Markus

Originally posted by P A
                    Bara en liten fråga..Tror du verkligen på dom styrkeuppgifterna?
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 812 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B