Spinnare för gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnare för gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnare för gäddan

Jag har under mina år som fiskare upptäckt att spinnare är bättre än drag såsom woobler. (Och visst har jag fiskat mer eller mindre lika många gånger med dessa drag) Men jag har fångat flertalet gäddor med spinnare och färre med rapala, HI-Lo etc. Klart att det KAN vara tillfälligheter men tror dock inte det.... Ni kommer förstås vara mot detta men jag skulle uppmana er andra att också testa denna metod mer. Större spinnare har för mig varit MYCKET givande. Vet väl inte riktigt hur många jag tagit men det är en del!

TESTA och ni får fisk oftare är med en "död" wobbler.....
    Var inte blyga.

Möjligtvis att du har fått mera 0,5 hg gäddor i vassen.

Men vill du ha lite större gäddor så fungerar wobbler och framför allt levande bete mkt. bättre.

//Markus
    sigpic

Kommentera

medelvikten stiger med vobbler och levande bete .. men det e ju kul o få 1-2 kg:s gäddor oxå
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Beror på vilken slags fiskare man e, personligen tycker jag bara 2kilos förstör!!!
        5+ e det som räknas.
        sigpic

Kommentera

Beror nog på att du fiskar mycket på sommaren.
          *TeamStock for life*

Kommentera

håller me dannestock det är svårt att fiska riktigt långsamnt med en spinnare på våren eller hösten/vintern när gäddorna är riktigt sega. Då funkar en svävande vobbler klart bättre.

Kommentera

Jag är nog beredd att hålla med dig lite Christoffer. Spinnare är ett utmärkt bete speciellt när vattnet är lite varmare. Mina Mörrumspinnare har väl ungefär 50 - 5 på mina vobbler. Och snittvikten är klart högre än vad vobblerna presterat. Räknar jag även in alla gäddor som varit bifångst till abborrespinnet så då ligger vobblerna riktigt illa till.
              Men mina plåtdrag överträffar ändå spinnarna. De är något bättre på sommaren men helt överlägsna på vår och höst.
              När det gäller vobbler eller mört så föredrar gäddorna i ”min” sjö vobbler. En tacklad mört är en pinad fisk till ingen nytta!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Dags att avliva myten om tröga höst/vintergäddor en gång för alla, verkar det som.
                Innan isläggningen är det ytvattnet som är kallt. Någon meter ner är fortfarande vattnet uppe i temperaturer på kanske 7-8 grader. I det skiktet är gäddan fortfarande pigg och aggressiv.
                Om gäddan hänger efter och verkar slö, skall man genast gå upp på större beten och fiska fortare.
                Gäddan vill äta upp sig innan vintervilan och attackerar därför helst stora beten. Och retar man den med snabbt fiske är det lättare att få den att hugga.
                Det här är en av teknikerna hos de som varje senhöst tar grov gädda medan vanligt folk kliar sig i huvudet och försöker fiska långsammare och långsammare med mindre beten och därmed bommar.
                Bland det säkraste man kan använda fram i december är stora skeddrag eller spinnare/spinnerbaits eller snabbt fiskade stora jerks eller livliga wobbler typ Rebel F40 o liknande..

Kommentera

Plockade fram en fet bucktail i mars 04 den var overlagsen mina jerks. Drog ett 20 tal gaddor over 5 kilo pa en vecka. Att man inte kan fiska spinnerbaits nar det ar kallt i vattnet ar gammal mossig kunskap som foljt med sedan 80 talet da vara fiskeprofiler garna salde sina egna wobbler. Vaga bryta gamla moss monster. Christoffer helt ratt att vaga prova ngt eget. Battre an att bara feg fiska zalt papegoj och buster jerk skitmort. Visst ar de grymma beten men ibland kan det vara kul att kora sitt eget race.

Kommentera

Jag håller med fullt ut,hade kanon fiske i våras på Pastika-bucktails och Rad-dog spinnerbaits.Tog mycket gäddor med en 12,2 som störst.Så att den här typen av beten skulle vara för små snipor i vassen är ju rent nonsens.Kör mest med jerkbaits men ibland så vill dom ha nått annat och då blir man utan om man inte har en fet bucktail/spinnerbait.Så lyssna inte för mycket på vobbler snacket,man måste variera sig för att lyckas i alla lägen.
                    Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
                    Orson Welles

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 857 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta