Tips angående "upphängare" för spinnfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips angående "upphängare" för spinnfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips angående "upphängare" för spinnfiske.

Hejsan!
    I somras provade jag för första gången att vid spinn-fiske använda "upphängare".
    Jag hade då ett lekande bundet till huvudlinan där jag band fast en 10-15 cm nylonlina. Samt en fluga i änden.
    Det blev ett lyckat resultat med några fina abborar bla. Men ibland trasslade tacklet ihop sig med huvudlinan.

Någon här inne som har mer erfarenhet om upphängare som vill dela med sig av sina kunskaper?
    Gärna tips på hur man binder eller ger förslag på olika modeller av upphängare typ fluga eller jiggar.
    Kan mask användas med fördel?
    Hur många upphängare kan man ha för att huvudbetets (dragets) gång inte allt för mycket ska påverkas?
    Kan man blanda olika upphängare eller blir fisken då förvirrad?

Upphängare var något nytt för mig inför förra säsongen också. Brukar köra med en ganska lång tunn tafs avsedd för jiggfiske när jag fiskar spinn så jag har bundit en fluga som ska imitera en löja tex på en ca 10-15cm lång fluorocarbon som jag satt lekande på som jag sedan fäster i början av tafsen. Då kommer flugan 15-20cm framför betet ungefär.
    Du kan även fästa upphängaren i spinnaren så det ser ut som en liten löja jagar spinnaren tex. Det kan locka avundsjuka abborrar det också.
    Men som du säger så kan det trassla sig lite om man hänger upphängaren framför sitt drag, men det ändrar nog inte flugans "gång" avsevärt då den är mest till för att locka fisken att hugga på draget.

Kommentera

Jag kör ofta med upphängare framför allt när jag fiskar havsöring och abborre. Jag hittade en webbsida som har en variant på en tafs för upphänare som jag tycker fungerar mtk bra, nästan trasselfritt. Den heter "Gliding dropper".
      Länk här: http://www.wideopen.dk/info/Sea_Trou...per_125l2.aspx
      Häls /T

Kommentera

Jävlas det för mycket brukar jag ta en grövre nylonlina till upphängare, ev trä på och fästa en liten bit akvarieslang eller sugrör på upphängaren så jag får ut den från huvudlinan...

Kommentera

Skulle rekommendera en upphängare ögla då den blir mer riktad utåt från huvudlinan. Tycker det blir mindre trassel.

Nackdelen är att det är lite pilligt på små flugor.

Kommentera

tonyex: Verkar som ett smart sätt att få ut den lite.
            Eastgrove: Har hört att öglorna gör att linan inte blir lika hållfast. Det vill säga att den lättare går av?

Hittade själv denna länken när jag sökte runt. vad tror ni??

Kommentera

Jag har använt upphängare men tagit bort för jag tycker det blir nästan en form av köttfiske oftast två abborrar i taget och onödigt om man kör med c&r och ännu mera krokskadade fiskar.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av FruktaN Visa inlägg
                Eastgrove: Har hört att öglorna gör att linan inte blir lika hållfast. Det vill säga att den lättare går av?
                Jo det kan jag hålla med om att linan lättare går av lättare. Men det är något som jag har valt att leva med. Brukar test dra noga när jag gör upphängare öglor. Den är svår att få till bra men tillslut får jag till en som håller.

Kommentera

Hade några korta frågor angående upphängare till haspel så skakar liv i denna gamla tråd.

Har aldrig tidigare testat fiska med fluga. Hittade denna bild när jag googlade vilket såg ut att vara en smart setup vilken jag blev sugen pröva:

Verkar vara ett identiskt tackel till länken som postades tidigare i denna tråd: http://www.wideopen.dk/info/Sea_Trou...per_125l2.aspx

Några frågor dock. Min huvudlina är 0.17 fireline, tänkte köra tafsen till draget i 0.34 FC. Kan jag köra 0.34 FC till flugan eller är det på tok för grovt? Känns tryggare att ha lite grövre lina utifall jag skulle få på en lite större fisk. Blir flugans rörelse väldigt hämmad?

Ett par andra frågor också. Har haft problem med FC och knutar som glidit upp. Problemet har försvunnit efter jag börjat köra med dubbel uni knut för skarv mellan flät-FC( 8 resp 5 varv). För att fästa beteslås har palomar knut funkat ypperligt.

Vilken knut skulle ni rekommendera för FC till lekande när palomar inte är möjligt? Undrar också om rapala knut till flugan låter bra? Glider den lätt upp med FC?

Kommentera

Gudarna ska veta att jag provat det där med upphängare men varken havsöringar eller abborrar har brytt sig det minsta om dem. Senast jag fick något på en upphängare (annat än sjögräs) var en torsk någon gång i början av åttiotalet... Fast det är väl bara att nöta på?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B