Tips på jerkbaits!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på jerkbaits!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på jerkbaits!!!

Hejsan är helt ny på detta med jerkbaitfiske!
    Har införskaffat mig en Ambassadeur 6500 c3.
    Ett Jerkbaitspö Stockholm 6.6`. Flätlina samt rejäla tafsar.

Är det någon som har tips på vad man bör tänka på när det gäller att köpa jerkbaits? (Färgval mm).
    Det får gärna vara de billigaste alternativen.

Om ni har tips och råd på fisketekniker tar jag mer än gärna emot dem också!

buster jerk är en bra och lätt fiskad jerkbait .

Kommentera

Salmo Slider är ytterligare ett mkt bra och lättfiskat bete. Gå in på YouTube och sök på Trumman, jerk, jerkbait, jerkfiske, Buster jerk så kommer du att hitta mkt nyttigt för dig som nybörjare.
      Färgerna som funkar i ditt vatten måste du komma på själv eller gå in till din lokala sportfiske butik och fråga om råd så skall du se att du får tips och råd.
      I näst kast så .....

Kommentera

Jerk för nybörjare

Jerkbeten och deras gång

Hantera gäddan rätt

Jerkinspiration

Är själv rätt grön på det så ett bra tips är att ta ett rätt så ytgående bete i en stark färg (tex Buster Jerk Shallow i Firetiger). Ställ dig på en lite högre brygga eller liknande så du ser betets bra och kan träna på att få lite rörelse.

Förutom Buster Jerk så tycker jag Phantom 6 tums varianten är rätt lätt och fint bete.

Kommentera

Finns MASSOR om du söker.

Phantom, Freestyler och McTail ska du ha iaf dem täcker dem flesta situationerna.

Kommentera

Tack! Mycket matnyttiga tips!

Kommentera

Jag har kört lite mer än en säsong seriösare runkfiskande.
              Ett av mina starkaste tips om du vill fastna ordentligt för detta är att skaffa dig
              ett gäng ytgående jerkar typ rapala subwalk och leta dig in i småvikar där du vet att det finns mycket snipor.
              Det var det här som fick mig att fastna för det.
              Insåg rätt snabbt att jag inte var duktig nog för att fiska djupare och större
              och med ytbeten får du dels en satans adrenalinrusch och dels så ser du väldigt tydligt vad du gör och hur betena beter sig hela tiden.
              Så typ ett par subwalk någon buster/buster 2 och riktigt roligt kan du ha med någon Pig Jr. !
              Sedan när man tycker man kan kan man ge sig ut på större och tyngre beten och djupare vatten!

Lycka till och hoppas du tycker det är precis lika kul som mig !!
              // Gustav

Kommentera

Som nybörjar bete tyckte jag Buster jerk shallow runner var bäst, du ser hur betet beter sig och får in rörelserna. Rörelserna ska sedan gå att överföra till vanliga bustern.. meeen den jerkar jag helt annorlunda.

Men slår ett slag för Buster jerk shallow runner, lätt och ger fisk, sen så är big bandit en favorit, lätt jerkad (suspending varianten) och ger grovt med fisk

Sen när du blivit van med t.ex. buster jerk, big bandit kanske en salmo slider. så kanske du ska köpa ett tailbete och en pig.

Ofta så ska du ha beten som täcker det mesta, några gliders(slalom beten), någon slider(puckelpist), tailbete(slalom med svans), ett oregelbundet (offpist) och något ytbete (funpark)

Så bra början är väl buster jerk original och shallow, salmo slider sjunk, Svartzonker McTail sjunk, The Pig 6' suspending. och kanske en subwalk eller top bandit

Färger är ju beroende på vart du fiskar, ofta funkar naturtroget ibland och skrikiga färger ibland.
                Rekommenderar färgen "Skitmört" som naturtrogen färg alternativt abborre imitationer och som skrikiga har papegoj och "dräparn"(Orange/gul/svart) funkat bra,

T.ex. 1 Buster Jerk Naturalperch(abborre) och en Buster jerk papegoj(röd/blå/gul). The pig Skitmört(Brun) och McTail Mälaren (grön/röd) och en Top Bandit Fire tiger (grön/gul/svart)
                Senast ändrad av Guest; 2012-01-31, 08:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 911 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B