SG soft flex wire?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG soft flex wire??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
    Prova att lyfta den där 12-kilosvikten i lina från spöt så ska du se att det förmodligen inte går =)
    Men lustigt. Jag måste göra lite dragtester med mina fasar!
    Men du, Totte. Hur många spön skulle hålla för det?? Det går ju bara inte att lyfta en så stor fisk på det sättet.

EDIT: Tänker fan inte förstöra mitt nya ofiskade Bushwacker.

Kommentera

Kanske uttryckte mig klumpigt, men det är ju precis det jag säger...
      Senast ändrad av Totte; 2012-01-24, 08:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
        Får väll hoppas att den håller till Gädda. Har alltid kört färdiga tafsar förut, och dom har alltid varit så mycket fetare. Men o andra sidan så är det väll inte allt för stor risk att jag får på en 15 kilos fisk.
        Här gör du en klassisk tankemiss, om jag förstår dig rätt. Bara för att en fisk som väger 15 kg (ca 30 lbs) hugger på din 30 lbs-tafs så betyder inte detta att tafsen automatiskt går av. Det är först om du lyfter din 15 kilosfisk hängandes i tafsen rakt upp i tomma luften som du belastar tafsen med alla 15 kilo. Under själva fajten med fisken har du ju slirbromsen och spöts fjädring som dämpar så att tafs/lina inte överbelastas.
        Det är vanligt att folk resonerar på detta sätt och därför använder mycket överdimensionerade tafsar och/eller linor.

Men du, Totte. Hur många spön skulle hålla för det?? Det går ju bara inte att lyfta en så stor fisk på det sättet.

EDIT: Tänker fan inte förstöra mitt nya ofiskade Bushwacker.
        Det är väl det som är Tottes poäng. Håller tafsen för tolv kilo så håller den för mer än spöt. Spöt kommer mao att gå av innan tafsen gör det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
          Här gör du en klassisk tankemiss, om jag förstår dig rätt.
          Det är nog mer jag som uttrycker mig klantigt. Jag vet att den inte automatiskt kommer att gå av om jag nu skulle få en så stor fisk, jag vet att den även kan hålla för högre vikter, var mer det att den är så tunn jämfört med tafs jag använt förut. Och ibland så klassar ju dom styrkan högre än vad den egentligen är.

Och det att det var så lätt att klippa av den med en sax. Hur många fiskar krävs det då innan man måste byta tafs.

Kommentera

Det är nog mer jag som uttrycker mig klantigt. Jag vet att den inte automatiskt kommer att gå av om jag nu skulle få en så stor fisk, jag vet att den även kan hålla för högre vikter, var mer det att den är så tunn jämfört med tafs jag använt förut. Och ibland så klassar ju dom styrkan högre än vad den egentligen är.

Och det att det var så lätt att klippa av den med en sax. Hur många fiskar krävs det då innan man måste byta tafs.
            Det är som Totte sa innan, det är stor skillnad på att klippa och en gäddas skavande på tafsen. Troligare att den håller för en gädda än sax
            KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
              Det är som Totte sa innan, det är stor skillnad på att klippa och en gäddas skavande på tafsen. Troligare att den håller för en gädda än sax
              För en eller två fiskar håller den nog, sen är den nog slut. Till och med jag kunde göra bitmärken på den, med en jävla tandvärk som hämd från tfasen.

Kommentera

Jag har aldrig haft ett tafsbrott med det matrialet, därimot så får man byta ofta då plasten på tafsen trasas sönder fort.
                http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

OT: RT Tyran spöna sägs hålla för 10kg rent lyft.. meeen inte testat själv..

Kommentera

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
                    Jag har aldrig haft ett tafsbrott med det matrialet, därimot så får man byta ofta då plasten på tafsen trasas sönder fort.
                    Men nu hänger jag inte med? Hur menar du att du skulle byta plast på en tafs som den jag startade tråden om?

Kommentera

Förmodligen byta tafs ofta... inte plasten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar
                      0 gillar