Vad är den svenska termen för "back-bouncing"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är den svenska termen för "back-bouncing"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är den svenska termen för "back-bouncing"?

Hej!

Det här är mitt första inlägg här på fiskesnack, kul att det finns en så stor svensk fiskesida med engagerade medlemmar.

Jag har en fråga som kommer sig av att jag är översättare och för tillfället håller på att översätta ett fiskeprogram från engelska till svenska. Det handlar i det här fallet om laxfiske i Kenai, Alaska. Fiskarna använder en speciell fisketeknik de kallar för back-bouncing. Den sker genom att båten står still eller sakta flyter nedströms, samtidigt som riggen är gjord så att sänket ska gå längs botten och betet (som jag tror är fiskägg) flyter en liten bit ovanför det. Det är till för att presentera betet långsamt för fisken. Jag tror att man ska rycka lite i spöet också med jämna mellanrum, men jag är inte helt säker på den biten.

Hursomhelst, vad skulle den här tekniken kallas på svenska?

Kolla in videon nedan t ex:

Att sakta förflytta båten och låta sänket studsa på botten brukar vi kalla för Bottom bouncing.
    Kanske har jag missuppfattat tekniken och namnet men jag gissar på att det på videon är vad vi kallar för bottom bouncing.

Kommentera

Tack för det snabba svaret!

Ok, så uttrycket bottom-bouncing används alltså även av svenska sportfiskare? I för sig har jag förstått att de engelska termerna är populära, och att de som tittar på programmet förstår dem är ju det viktigaste... Men om du eller nån annan här på forumet kommer på nåt mer svensk-klingande (bottenstudsande?) namn innan måndag tar vi tacksamt emot det också - låneord i mitt yrke är en het potatis

Kommentera

Jag har själv fiskat på viset du beskriver, just på Kenai. Guiden kallade det bottom bouncing han med. "Bottenstudsande" som du sa tycker jag borde funka i ett fiskeprogram. Det är nog rätt ovanligt fiskesätt i Sverige (om det ens förekommer?).

Jag tycker iallafall att det är väldigt roligt att du kollar upp ett ord så noga för oss fiskeprogramsfanatikers skull. Det tackar vi för.

Lycka till med programmet!

Mvh
        Marcus

Kommentera

Jodå, bottenstudsande eller bottom bouncing förekommer verkligen.
          Med en dropshotrigg och en jigg eller död löja är det populärt sätt att jaga storabborre på.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
            Jodå, bottenstudsande eller bottom bouncing förekommer verkligen.
            Med en dropshotrigg och en jigg eller död löja är det populärt sätt att jaga storabborre på.
            Ok då är jag med. Snöade in lite på mina gamla minnen från Alaska där guiden använde ett sänke som såg ut som en liten rymdfärja i plast som trycktes ned mot botten av strömmen. Jag tänkte inte den enkla tanken att man kan köra metoden riktat mot något annat än kungslax med väldigt tung utrustning.

Det låter som en trevlig metod för abborre. Kanske något för mig att prova på Piteälven i sommar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 855 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Swangsta  
            Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57