Sprucket spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sprucket spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sprucket spö

Jag har lyckats med det berömda, det alla fiskare gör en gång eller två i livet!! Nämligen med att klämma spöet i dörren till bilen

Ta er en titt GRRRRRRRR

Tror ni att det går att laga på något sätt?

fan vad tråkigt dyrt spö/svårt att få tag på?

Kommentera

nej nej, inget dyrt alls utan det känns bara så onödigt och klumpigt! Det är ett Berkley Fireflex och jag bara hoppas att det ska gå att laga på något sätt.

Kommentera

Det GÅR att laga, men är inte värt priset...

För att kunna laga, behöver man en bit från skarven o uppåt från samma del på ett likadant spö.
        Man fimpar klingan på ett bra ställe..Typ under en lindning till en spöring.
        Sedan tar man en taperad spödel som passar exakt inuti klingan. (Svårt att hitta i vissa fall)
        Monterar denna bit med ett speciellt epoxylim som värms och blir tunnflytande. (UHU har t.ex ett sådant lim)
        När man limmat och satt ihop, värms alltså skarven försiktigt. Limmet blir tunnt, kryper in överallt och skapar en enhet med klingans bindemedel.

När allt härdat, sätter du tillbaks spöringen och döljer skarven med lindning. Blir nästan som nytt..
        Blir c.a en timmes jobb + material..

Köp nytt spö..

Kommentera

S***n jag som hade förhoppningar om att det skulle gå å laga relativt lätt ju.
          Går det inte bara att såga bort just ovanför det spruckna och skicka in den i nedre delen i den nysågade delen, sen ta å linda nånting runt och limma? borde ju gå tycker jag.
          Det är ändå mitt favvospö ju =) det bara måste gå

Kommentera

skicka in den till butiken där du köpte den bara....... jag fick ett helt nytt berkleyspö när min topp gick sönder..... men det var iof sig en Series One ....hehe

Kommentera

Originally posted by Mikespike82
              Går det inte bara att såga bort just ovanför det spruckna och skicka in den i nedre delen i den nysågade delen, sen ta å linda nånting runt och limma? borde ju gå tycker jag.
              Det är ändå mitt favvospö ju =) det bara måste gå
              Det kanske det gör men spöet kommer inte att vara din favorit sen!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest
                Det kanske det gör men spöet kommer inte att vara din favorit sen!
                Du menar att "magin" försvinner och att min trollstav blir oanvändbar?

Får gå in till stället där jag köpte spöet, han brukar vara snäll på sånna där grejor har jag för mig.

Kommentera

Knappast det går. Taperingen är med största säkerhet annorlunda och passningen blir skit. Dessutom är aktionen skjuten..

Kommentera

Originally posted by Mikespike82
                    Du menar att "magin" försvinner och att min trollstav blir oanvändbar?

Får gå in till stället där jag köpte spöet, han brukar vara snäll på sånna där grejor har jag för mig.
                    Oavsett lagningen blir lyckad eller inte så är resultatet ett lagat spö. Jag tror inte att du kommer att på samma vis lita på spöet efter lagningen. Och vad än värre är, du har ju samtidigt förlorat så mycket av spöets aktion. Hela dess charm, dess själ kommer dessutom att fattas. På spön sitter sånt just precis i de delar som brast och därför togs bort!

Spara de bitar som är hela att ha som reservdelar till det nya spö du snart kommer att köpa! Det kanske går att göra ismetespö av prylarna.
                    Senast ändrad av BeBest; 2004-08-16, 17:47.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B