Skatbo! Hur undvika och reda ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skatbo! Hur undvika och reda ut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Eller varför inte dra ett kvarts varv på haspelveven när betet slår i vattenytan. Jag har bara fått skatbo ett par gånger i mitt liv med haspel, men har ett litet helsike nu med min nya ambassadeur då jag fått flera beten att singla iväg när linan trasslat och brustit i början av kastet.
    Jag vet, det kanske krävs lite träning, men jag varken snärtar iväg i kastet, har bromsen bra inställd och tummen beredd på spolen, så vissa dagar har jag befunnt mig i upplösningstillstånd. Sicket meck.

Kommentera

Det är väl lite som stick-shift vs automat. Ingen vettig människa köper en sportbil med automat...Vill man ha ett så enkelt och okomplicerat fiske som möjligt så varför inte ta steget fullt ut å köpa en Abumatic....vilket möjligen är ekvivalent med en remdriven DAF.
      Okej- vid poppersfiske skulle jag åxå välja Stella....men knappast annars.

Kommentera

Hej!
        Båda metoderna har väl sin plats. Har svårt att tänka mig UL-fiske efter abborre med multirulle. Kanske en fråga om tillvänjning, men jag orkar i så fall inte vänja mig. Däremot håller jag med om att haspeln är långt ifrån trasselfri, speciellt med tunna linor. Bollar, tja jag vet inte det, men slarvigt uppsträckt löslina ger så småningom det som flugfiskarna visst kallar vindknutar, vi dödliga för trassel.
        Sådana problem har jag inte med multirullen, men min förra jerkutrustning hamnade på havets (nåja, i alla fall Möckelns) botten sedan jag (förmodligen) lyckats veva in tafsen en bit i toppöglan så att den satt fast och spöt for ur handen när jag slängd iväg betet. Inte kul, kan jag säga och nu har jag en plastpärla närmast tafsen för att förhindra dylika incidenter. Och det ska väl erkännas att jag i början av multikariären, för inte så länge sedan, fick ett par små kinkar som orsakade att en Bandit och en Buster for på egen upptäcktsfärd. Den ena var flytande, den andra tog med ganska mycket lina, som sedan flöt väl synlig vid nedslagsplatsen så båda finns fortfarande kvar i boxen.
        Men det var en utvikning. Vad jag ville säga är bara att jag alternerar mellan multi och haspel, beroende på ändamålet och jag ser både nack- och fördelar med båda varianterna. Så de´så!
        Gösta
        som lider av isbrist och upptagen båt...

Kommentera

Gösta-om Du aldrig fiskat abborre med multi, har Du verkligen missat nåt. Men d är säkert inte försent än ...

Kommentera

Ursprungligen postat av Swe#kipp Visa inlägg
            Det här knepet funkar väldigt bra tycker jag !!
            Fasen vad smart om det även funkar på flätlina! Ska försöka lägga det där på teflonminnet så jag kan testa i vår när det garanterat händer igen
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
              Fasen vad smart om det även funkar på flätlina! Ska försöka lägga det där på teflonminnet så jag kan testa i vår när det garanterat händer igen
              Funkar mycket bra för mig på flätlina, har fixat varenda skatbo på sistone när jag använt mig av denna teknik

Kommentera

Ska också testa. Annars e tipset en pincett*. Då kan man få upp alla skatbon och även plocka sina ögonbryn om man nu gillar sånt? Hehe..
                *= Click image for larger version

Name:	3556135-origpic-458d05.jpg
Views:	1
Size:	2,6 KB
ID:	1761764
                http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                  Tycker det funkar sådär på flätlina. Har linan blivit lite lös på spolen så gräver den ner sig ganska rejält, men ibland är det ju kanon. Den lilla virknålen är fortfarande oslagbar

Kommentera

Jag kör både haspel å multi, förra året fick jag 2 trassel och haspeln/multin fick varsitt med skillnaden med multin var att det bara var a göra ett hårt ryck i linnan så var skatbot uppe medans haspel bara var att kapa ett antal meter.

Kommentera

Ursprungligen postat av widen19 Visa inlägg
                      Föredrar också multirulle men ibland är haspel roligare att fiska med. För att undvika slaklina så håller man ju bara fingret på övre spolkanten innan nedslag precis som man har tummen på spolen när man kör multirulle.
                      Lite sent kanske men jag bromsar haspel på samma sätt som jag bromsar multi man har fingret lätt på överkanten av spolen så har man spänd lina hela utkastet
                      [FONT=Comic Sans MS][/FONT]www.thesnipmasters.wordpress.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 918 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B