Skatbo! Hur undvika och reda ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skatbo! Hur undvika och reda ut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En enkel lösning som jag tagit fasta på: Sälj alla multirullar och köp bra haspelrullar med lina som funkar till denna. Det funkar
    Håller med dig då försvinner alla skatbo, istället börjar man kasta stora bollar med lina både oftare och mer överraskande , fördelen med dessa bollar är att dom brukar va omöjliga att få upp så man slänger linan i stället för att besvära sig med att försöka

Haspel är väl en sådan konstig sak som påminner om spolarna jag köper lina på, fast med vev på sidan ?? Om så är fallet vad använder man dom till??

Kommentera

Haha, jo. Man använder dem till att kasta längre utan bekymmer. Nä, jag skämtade lite. Men jag har faktiskt gett upp på multirullar personligen. Efter över 20 års slit skiter jag helt i dem. Red: Men jag VILL verkligen lära mig, snyft...
      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Håller med dig då försvinner alla skatbo, istället börjar man kasta stora bollar med lina både oftare och mer överraskande , fördelen med dessa bollar är att dom brukar va omöjliga att få upp så man slänger linan i stället för att besvära sig med att försöka

Haspel är väl en sådan konstig sak som påminner om spolarna jag köper lina på, fast med vev på sidan ?? Om så är fallet vad använder man dom till??
      Senast ändrad av micke g; 2012-01-06, 00:18. Anledning: snyft

Kommentera

Jag skojade också, har gett upp hasplarna för många år sedan, har till och med multi till mete.

Kommentera

Jag skulle nött mer med multi som ung, när jag hade tid att lära mig. Mitt råd till dig som är ung och har tid att nöta: Lär dig multi!

Men, för att svara på frågn varför TS alltid får skabo när det hettar till, här är svaret: Du snärtar till lite för mycket helt enkelt när du ser en fisk. Det funkar inte med multirullar, du måste vara kall under svingen så att säga. Med haspel däremot.......
          Senast ändrad av micke g; 2012-01-06, 00:27. Anledning: svaret

Kommentera

Vad är det för fel på att köra båda? Om man justerar bromsen ordentligt och faktiskt lär sig att kasta (inte piska) iväg betet så är det sällan problem med multirullar, kommer nog inte ihåg senaste gången jag fick ett skatbo, även med 5-grams drag. Bör även nämna att jag aldrig har trimmat en amba.

Samtidigt föredrar jag haspel till det mesta av mitt fiske. Folk pratar om att man får bättre kontakt med multirulle, men jag håller inte riktigt med, jag anser att kontrollen ligger i spöhanden mer än i rullen.

Skitfiske!

Kommentera

Allt beror på vem som håller i prylarna, själv kan jag inte fiska haspel, vet inte ens vad draget har för sig i vattnet samt massor med slak-lina som ligger och far runt i luften när jag försöker mig på något i stil med utkast, förmodligen den slak-linan som bidrar till att tillverka bollarna som efter en stund kommer flygande vid kast-försök.

Grabben är 12 år och han klarar det bättre en jag gör

Tappat ett antal HÖ med haspel som jag tror mig ha fått upp med min Amb.
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-01-06, 03:16.

Kommentera

Använder man multi när man fiskar med svårkastade beten typ större wobblers och taskigt balanserade skedar, så slipper man ju oftast den svårberäknade bana betena ofta väljer vid haspel. Kan ju i och för sig öka spänningen lite, när man inte riktigt vet var skeddraget med löslinan som spinnaker hamnar. Kan ju faktiskt stå någon fisk inne i vassen Vissa beten går ju dessutom knappt kasta med haspel utan att man blir tvungen till att veva in dem med r-ven först snurrande i ytan. Visst kan det vara bra med ett snurrande bete i ytan, men ofta inte. Fiskar man med multi i kraftig pålandsvind slipper man ju även trassla ur fiskegrannarna från all löslina som brukar uppstå om haspel används Så förutom att multirullarna fungerar bättre att fiska med, så minskar de ju även risken för bråk fiskegrannar emellan

Kommentera

Har funkat för mig och jag bara flätlina på mina rullar.
                  Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Använder man multi när man fiskar med svårkastade beten typ större wobblers och taskigt balanserade skedar, så slipper man ju oftast den svårberäknade bana betena ofta väljer vid haspel. Kan ju i och för sig öka spänningen lite, när man inte riktigt vet var skeddraget med löslinan som spinnaker hamnar. Kan ju faktiskt stå någon fisk inne i vassen Vissa beten går ju dessutom knappt kasta med haspel utan att man blir tvungen till att veva in dem med r-ven först snurrande i ytan. Visst kan det vara bra med ett snurrande bete i ytan, men ofta inte. Fiskar man med multi i kraftig pålandsvind slipper man ju även trassla ur fiskegrannarna från all löslina som brukar uppstå om haspel används Så förutom att multirullarna fungerar bättre att fiska med, så minskar de ju även risken för bråk fiskegrannar emellan
                    Du glömde alla träd och andra grönsaker slak-linan brukar blåsa upp i annars fick du nog med det mesta, slak-lina brukar också öka antalet botten-napp markant, dom sekunderna det tar innan man får tag i betet gör ju några meters sjunkande, det ökar chansen att få sallad på kroken i stället för fisk....

Myndighet och vatten-ägare borde tacka haspel-fiskare för att dom städar bottnar genom ständiga botten-napp..
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-01-07, 20:18.

Kommentera

Föredrar också multirulle men ibland är haspel roligare att fiska med. För att undvika slaklina så håller man ju bara fingret på övre spolkanten innan nedslag precis som man har tummen på spolen när man kör multirulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 790 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B