Köp inte ABU. Tyvärr så suger ABU nuförtiden. Jag har två Shimano som kostar strax under 1 lapp och de fungerar bra.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Haspelrulle för 600-700kr?
Collapse
X
-
om du vill chansa lite kan du ju beställa en schysst rulle för en billig penning från en polsk sida www.spinning.pl. Du får t.ex. den nya shimanorullen Super GT Ra för ca 650 kronor. Eftersom Polen nu är med i EU så blir det inte så mycket frakavgifter o så vidare....
Kommentera
-
Daiwa Samurai 3i capris 700:- i katalogen. Den lite bättre 7i kostar ca tusenlappen.
Den bakbromsade Daiwa Caprice RD får du för 700 och Laguna RD går loss på tusenlappen.
Daiwa är att räkna med trots allt.
Det finns nog dem här på fiskesnack som utifrån sina egna erfarenheter vill mena att en haspelrulle under tusenlappen är skräp. Själv har jag ingen åsikt i det fallet. Mina rullar är tillverkade på den gamla tiden när ABU var ABU!Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
-
Jag har både ABU hasplar och en Okuma Epix. ABU'n håller ju inte längre samma kvalitet som förr i tiden. Men det problemet har ju funnits de sista 15åren så det är inget nytt. Har man vant sig vid känslan med just en Cardinal så är det svårt att finna ett annat fabrikat, jag har det i alla fall.
Okuma's Epix är ju både en jäkligt fin rulle och till viss del skit. Den har till o börja med en fruktansvärt fin och mjuk gång, faktiskt i klass med många rullar som kostar det mångdubbla. Bromsen är helt kanon på den frambromsade modellen, bättre broms på en haspel har jag aldrig känt på förutom hos Stella rullarna. Den är tung, jäkligt tung för linkapaciteten. Likaså är den repkänslig och man får riktigt fula repor om man råkar den ligga o skava mot något det allra minsta. Min har blivit jäkligt ful, och den har bara använts 1/10 jämfört mot cardinalerna som inte har en synlig repa. Men den största nackdelen är den stora bygeln. Den går så långt upp mot spöt att man måste greppa spöt med rullfoten mellan lång o pekfinger annars så slår bygeln över fingrarna. Jag greppar alltid mellan lång o ringfinger vilket man även måste göra för att inte behöva jobba för att få linan på pekfingret när man ska kasta. En nackdel tycker jag att det är med att den roterande massan är så stor när man fiskar ex jigg och ska ta hem den ryckigt, rullen har en naturlig vilja att hålla en så jämn inspinning som möjligt vilket jag finner till en nackdel vid sådant fiske.
Mikael
Kommentera
-
Originally posted by Zaphi
Som jag ser det verkar det finnas följande att välja på:
Shimano CX RA
Shimano Sidestab RD
Shimano Sahara GTE
Shimano Aernos XT
Shimano Sedona FB
Okuma Interceptor
Okuma Aliax
Okuma Epix
Okuma Inspira IS eller IX
Vad rekommenderar ni? Får man mer för pengarna om man köper en bakbroms? (Typ att mer pengar gått till mekaniktekniken etc)
Vad innebär baitfeeder och baitrunner och vad är skillnaden på IS och IX?sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-03-02, 17:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 914 visningar
1 gilla
|