Hur bottenmetar ni gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur bottenmetar ni gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
    Jag använder mig av sunken-paternoster tackel när jag fiskar gädda med bottenmete. Larm är givet tycker jag då man kan slipper sitta och ha fullt fokus på spöt. Mina karpspön är de som får tjäna mig vid detta fiske, och det fungerar alldeles utmärkt Sen tycker inte jag att det är något problem att kasta då jag inte drämmer iväg tacklena särskilt långt, detta då jag upplever att man har ihjäl betesfisken om man kastar långt. De slår väl i för hårt mot ytan eller ngt.

Zebbe, har du gjort någon jämförelse mellan glidande och ex. paternoster? Tänker på tendenser att gäddan spottar och liknande. Har också kört glidande, men upplever ökad risk för att man får mkt skit på tacklet. Givetvis är detta beroende på fiskeplats.

Min farhåga samt även erfarenhet är att jag missat några ev fiskar för att de struntat i betesfisken när de kännt motstånd (paternosterfiske), men jag har avvägt detta mot att slippa skit på tacklet som jag får på glidande.

Funderar stark på att köra pop-up, http://pikeonline.co.uk/rigs/bait-fi...p-livebait-rig , för att slippa skiten på tacklet och använda bottombouncer för att köra glidande.
    Tjena. Så länge man inte tänker bolta fisken, som i karpfisket t.ex. så ser jag ingen fördel att köra en fast rigg. Men det finns ju fördelar med att köra paternoster av andra anledningar. Vissa gånger kan det vara effektivt att fiska med en teknik som kallas "sink and draw". Det bottenmetade tacklet kan då med jämna mellanrum vevas hem sakta längs botten, och då passar en paternosterrigg bättre. Kör man statiskt bottenmete vill man ha så lite motstånd som möjligt när en predator tagit betet, och då tycker jag att ett glidande tackel är bättre. Man kan ju också få upp betesfisken från botten med olika metoder, pop-up-kulor eller stavar av balsaträ som man för in i den döda betesfisken. Då slipper man en del av problemen om man fiskar på bottnar med mycket växtlighet eller bråte. Med en flytande betesfisk kan man sedan använda t.ex. en bottom bouncer för att komma upp från botten även med linan.

Mvh. Sebastian Wiman

sebastian@fisheco.se
    Zebaztian ZzZ

Kommentera

Ursprungligen postat av Zebbe Visa inlägg
      Tjena. Så länge man inte tänker bolta fisken, som i karpfisket t.ex. så ser jag ingen fördel att köra en fast rigg. Men det finns ju fördelar med att köra paternoster av andra anledningar. Vissa gånger kan det vara effektivt att fiska med en teknik som kallas "sink and draw". Det bottenmetade tacklet kan då med jämna mellanrum vevas hem sakta längs botten, och då passar en paternosterrigg bättre. Kör man statiskt bottenmete vill man ha så lite motstånd som möjligt när en predator tagit betet, och då tycker jag att ett glidande tackel är bättre. Man kan ju också få upp betesfisken från botten med olika metoder, pop-up-kulor eller stavar av balsaträ som man för in i den döda betesfisken. Då slipper man en del av problemen om man fiskar på bottnar med mycket växtlighet eller bråte. Med en flytande betesfisk kan man sedan använda t.ex. en bottom bouncer för att komma upp från botten även med linan.

Mvh. Sebastian Wiman

sebastian@fisheco.se
      En annan fördel, som jag har beaktat i mitt val är att jag ofta fiskar nära typ sjunkna stockar och liknande. Med Paternostertacklet föreställer jag mig att jag effektivare förhindrar betesfisken att simma och gömma sig eller gå fast i skiten. Detta då de är så att säga "pined to the place" av tyngden och att inte tacklet är löpande. Men jag ska som sagt modda ett tackel med glidande som ska användas vid lite öppnar förhållande då jag kan se fördelen där.
      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Bump!

Tänkte prova på det här med att bottenmeta efter gädda, hade tänkt mig ett Sunken Paternoster tackel, men efter lite googlande har jag märkt att de kan se väldigt olika ut.

Hade tänkt mig något väldigt basic, typ sänke, flöte, trevägslekande, 20" tafs och en trekrok, det borde väll funka?

Ca, 70cm från lekandet till sänket, och lika långt till flötet, kan det bli lagom? Fiskar med ett 8-fots spö så vill inte ha ett för långt tackel.

Är det en stor fördel att ha flötet långt ovanför trevägs-lekandet eller hade det funkat lika bra att tackla såhär: sänke, 100cm nylonlina, trevägs-lekande med tafs och trekrok i ena änden, samt flötet på huvudlinan strax ovanför trevägs-lekandet?

Alla tips mottages tacksamt, gärna så basic som möjligt.
        Senast ändrad av Vessla; 2013-09-01, 21:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
        3 svar
        2 855 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Swangsta  
        Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57