Hur beter sig gäddan i strömmande vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur beter sig gäddan i strömmande vatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har fiskat en del i dalälven (Untra, Ambricka/Lanforsen och Gysinge), och jag kör helst jigg. Drar ett kast rätt ut, spänner upp linan och låter jiggen driva tills den tar i botten då jag börjar ta hem den långsamt strax över botten. Oftast kommer huggen 1-5 m från strandkanten när du lär börja ta in jiggen lite snabbare. Hoppas du förstår vad jag menar, annars så är fisket i nedre dalälven i dom lugna partierna väldigt intressant. Tar många gäddor där varje år med ytbeten!

Kommentera

fiskar en del i en älv efter gädda. Hittar gäddan mest vid bakvatten, djuphålor, kraftig bottenförändring och även mitt i den djupa delen. Trollar ofta med 4-play lowrider. Jerkar en del med, hittar dem då ofta vid bakvatten med vegetation.
      www.gaddgapet.se

http://gaddgapet.blogspot.se

Kommentera

vet du var maten är så vet du var gäddan är...i stort sett. givetvis bakvatten och hålor, diverse skyddade platser också...
        sigpic

Kommentera

Gränsen mellan strömmen och bakvattnet där vattnet går åt andra hållet är bästa platsen. Där är vattnet lugnt, samtidigt som det rör sig mkt lugnt om. Blanka fläckar mitt i ett strömparti där vattnet står still är också bra. De bästa gäddorna står på de bästa platserna.. Och för älvfiske är det lite som slår en bull dawg magnum på stor fisk.
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
          3 svar
          2 855 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Swangsta  
          Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57