Vad kan det varit för fisk?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan det varit för fisk??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad kan det varit för fisk??

Precis som rubriken?

Jag var iväg och fiskade 2 timmar idag ( blankade i vanlig ordning ) när jag står och tacklar om till en Buster 2 så hör jag världens jävla smäll i vattnet. Killarna på andra sidan älven som spelade fotboll stannade till och kollade vad som hände. Döma av ringarna på vattnet var det nåt stort. Först trodde jag kanske att det var en and eller en bäver. Vilket det iofs kan ha varit. Men jag stod kvar och tittade för att om det vore en and eller en bäver så brukar dom dyka upp efter en liten stund. Men inget kom upp, så kan det varit stor fisk?? Och vilken fisk går upp i ytan nu?

Jag tacklade om till ytbete och nötade för kung och fosterland. Men inget händer. Sen när jag ska gå hem så smäller det igen som fan jämt vid land vid en liten vassrugg. Jag började ju givetvis att frenetsik fiska där med allsköns bete, men inget napp.

Om det var fisk, tror ni då att det var Gädda??? Det hände i klarälven vid heden i Karlstad.

Jag tror utifrån beskrivningen att det var en gädda! Vilken tid på dygnet var det? Brukar vara dom som smyger in i vassen och jagar Var det djupt vatten?

Kommentera

Cirka en timme sen. Vet inte hur djupt det är i klarälven. Men det där hände bara nån meter från land.

Kommentera

Okej, låter som en gädda då. Har du provat med vassdrag? Oavsett vass eller inte. Trimmar du dom så brukar dom vara oslagbara Har själv varit med om samma sak men då kasta jag bara ut ett vassdrag som gick väldigt sakta och då gick det

Kommentera

Var längesedan jag fiskade med vassdrag. Jag vågar påstå att det var den fetaste smällen jag varit med om på länge. Synd att den inte ville hugga på mina beten bara.

Kommentera

Det kan inte ha varit en lax då? Annars så är Strike pro 12cm wobbler ett hett tips. Har fungerat för mig hela året för grundstående gäddor!

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
              Det kan inte ha varit en lax då? Annars så är Strike pro 12cm wobbler ett hett tips. Har fungerat för mig hela året för grundstående gäddor!
              Det var Lax som slog mig först, men dom tror jag har vandrat ut i Vänern nu. Men det finns väll alltid nån kvar i älven. Det small utav bara helvete.

Kommentera

Jag tror det var en bäver. Just att du använder ordet ”smäll” för att beskriva det gör att jag tror så. Bävern slår med den platta svansen mot vattnet för att varna andra bävrar. Ljudet leds fort genom vattnet!
                Att du inte såg den innebär bara att den simmade under vattnet till en skyddad plats intill strandkanten. Där smälter de lätt ihop med bakgrunden, speciellt nu när ljusförhållandena är disiga.
                Gädda plaskar på ett annat sätt!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Säger som ovan! Tänkte efter lite och det måste vara bäver. Fiskar själv i en liten å oftast och då är de alltid framme när det börjar mörkna.. Och just det där plasket när dom slår med stjärten. Ibland så skrämmer de nästan livet ur mig när jag ror på nätterna.. Fiskar bara natt på sommarn..

Kommentera

Det är mycket möjligt att det var Bäver. Vilket inte vore konstigt med tanke på att det var älven. Det small av bara helvete, två gånger. Då blir man ju ganska så taggad. Och om det nu vore en Gädda så borde den ju huggit på ytbete. Har i alla fall aldrig misslyckats att kroka Gädda som varit uppe i ytan. Dom brukar hugga direkt när man kastar ut mot dom.

Jag fick i alla fall dagens adrenalinkick av det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57