Tips på tafsar/tafsmaterial till popper/spook? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på tafsar/tafsmaterial till popper/spook?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tips på bra beteslås hade varit bra oxå. Vissa popoers har ju små öglor som sitter lite dumt ibland.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Okej. Ska nog testa fc. Det är ju förhållandevis billigt sen är det ju lätt o knyta. Får nog testa några olika material.
      Köp nylon istället, jag hade nog kört 0,60-0,80 till popper och liknande.
      FC är inte värt dem extra pengarna, speciellt inte när du ska fiska med beten som plaskar och far i ytan, fisken kommer inte bry sig om tafsen ändå.
      FC kanske är värt vid finesse fiske som dropshot och liknande saker, men det är inget för mig.

Kommentera

Jag använder SPINWAL Wolfram tafsar vid allt fiske, har inte gjort mig besvikna hitintills!

Senast ändrad av Peje; 2011-10-28, 19:32.

Kommentera

Tricket med FC är att kolla tafsen ofta, ta för vana att titta över tafsen efter varje gäddhugg eller bottennapp och byt skadade tafsar direkt. En gädda kan lyckas sätta tanden rakt igenom en FC tafs och riva av den till hälften men får den inte in en sån fullträff håller den bra, oftast går det bra ändå.
          0.60 FC eller 19 trådig wire är just nu favoriten till lätt jerbait och ytbeten. Det är många år sedan jag förlorade ett bete till en gädda, jag minns faktiskt inte när det hände sist. Jag har inte hittat någon wire som inte krullar sig efter några gäddor förutom titan. Men hellre ett billigare material som byts ofta än dyrt som ska slitas länge.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Okej. Problemet med darts var att det kryllade sig när man knöt den. Ändå var den knytbar.

Mailade lundgrensfiske ang optima kevlar. Det var tydligen för mjukt så han föreslog mustads 49-strand.
            Senast ändrad av jimmy85; 2011-10-29, 00:37.

Kommentera

Att tafsen krullar sig när du knyter tafsen kan till viss del bero på vilken knut du använder och hur den dras ihop, den dom rekomenderar på förpackningen, jag glömmer vad den heter, krullar sig som satan för mig också, jag har testat och kasserat alla försök. Jag kör en gammal hederlig "betesknut", den kan du dra ihop genom att dra i den delen du klippper bort, då krullar det mindre på den delen du får kvar. Då får jag 19 trådig att funka hyfsat, men den håller bara en bra dag på sjön som bäst.

Jag har inte testat 49 trådig men det är nog nästa sak att testa för min del också.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Nä den knuten dom visar sög ju riktigt. Provade lite olika knutar utan att bli riktigt nöjd. Har beställt 0,60 hard leader som jag ska testa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 689 svar
                369 146 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Westley Richard  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30