Vänster- eller högervevare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vänster- eller högervevare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

tror att jag har världens sämsta simultanförmåga lr vad det kan kallas, sitter veven på vänster sida händer det inte mkt för mig kan jag säga...haha
    På högern ska den va.
    Jag är inte glömsk, jag har bara ett selektivt minne.

Kommentera

Är vänsterhänt så jag kastar med vänstern och vevar med högern på alla typer av rullar
      Mvh

Kommentera

Tar tillbaka mitt tidigare inlägg. Har en vänstervevad (eon) och en högervevad (mörrum) och trivs bäst med högervevat trots att jag får byta hand. Man hinner lätt byta hand innan betet landat. Även om man väntar till efter nedslaget är det inget direkt problem att byta hand. Att veva med vänstern känns däremot avigt. Nej, det blir högervevat hädanefter.
        MVH

JD

Kommentera

Jag vevar med vänstern på flug och haspel, men på båtrullen vevar jag med högern, för då håller man på ett helt annat sätt.

Kommentera

Jag har veven på höger sida, men skulle gärna vilja ha den på vänster.
            [FONT=Verdana]//Flugspöviftaren[/FONT]

Kommentera

har alltid vevat vänster på allting i rullväg. Även flugrullarna.
              Finns dock en liten nackdel med vänstervev på fluga som högerhandskastare. Ibland kan faktiskt linan hänga sig på veven i kastet. Sällan..Men det har hänt. Men vafaan..Detaljer..Who cares..hehe

Kommentera

Vevar höger på allt, men det funkar med vänster oxå om man lånar grejor av nån som vevar "FEL"... Kastar lika bra från höger som från vänster med allt... utom med enhands fluga, vääääldigt omöjligt att klara detta! Tycker själv det är mycket viktigare att kunna kasta från bägge håll än vilken hand man vevar med. Det blir ju mycket säkrare för alla inblandade om man alltid kan kasta med spöt på yttersidan vid spinnfiske från båt tex. Det är inte kul när folk kastar in över båten med ett kort jerkspö och man har en 150 grammare vinande om öronen! Att det skall vara nån nackdel att byta sida efter utkast har jag aldrig märkt eller ens tänkt på, har alltid tummen på spolen mellan det att draget landar och att jag hinner slå till spärren. Men eftersom jag kastar från bägge håll så kommer det alltid att bli sidbytande så det får man ta helt enkelt och försöka byta så smidigt som möjligt.

Kommentera

Är man högerhänt måste man jerka med höger hand och därmed veva med vänster, annars går det inte. Nån högerhänt här som håller jerkspöt i vänster hand??
                  Bend or Die!!

Kommentera

Vadå kastar med höger eller vänster? Kanske jag som är korkad men menar ni då med enhandspö? Jag använder iaf tvåhandspö. Då håller jag spöet med bägge händerna när jag kastar. Har alltid vevat med höger, är högerhänt och tycker det känns mest rätt.
                    Med haspel håller jag linan med höger pekfinger när jag kastar, lägger spöet på vänster sida om mig och när jag släppt linan är ju högerhanden redo att börja veva. Med multirulle så har jag höger tumme på spolen när jag kastar ut, och när draget träffat ytan är högran ledig till att börja veva.
                    Så det med att byta hand fattar jag inte. Det är frågan om vilken hand som ska släppa spöet för att veva istället och då högran självklar i mina ögon om man är högerhänt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zalto
                      Är man högerhänt måste man jerka med höger hand och därmed veva med vänster, annars går det inte. Nån högerhänt här som håller jerkspöt i vänster hand??
                      Jupp jag gör det och det fungerar ypperligt. Kanske för att jag har blivit van att hålla spöna (oavsett modell med vänstern), kastar gör jag dock med högern så jag e tvungen att hålla på o byta hand i en kvart efter varje utkast.
                      Senast ändrad av Rasmus; 2004-09-21, 18:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 813 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B