Vänster- eller högervevare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vänster- eller högervevare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vänster- eller högervevare

Läste en liten artikel i senaste FFA som handlade lite om multirullar. Varför de är högervevade? Varför är det så? Flugrullar brukar man också veva med högern, något som jag aldrig förstått vitsen med, jag har alltid vevat med vänstern. För annars måste man ju först kasta ut och sen lägga spöt i den andra handen. Varför varför varför? Del flesta kastar väl nästan med högern, eller?

Haspel är ju i stort sett alltid vänstervevade så jag tycker att iaf flugrullar som är placerade på liknande sätt, under spöt, borde vara vevade på samma sätt.

Hur gör ni?
    98
    Vänster
    48,98%
    48
    Höger
    51,02%
    50

Vi hade uppe detta för några veckor sedan och var lika frågande då. Varför högervevat som "default"? Tanken är kanske att en högerhänt ska använda högerhanden både till att kasta och veva med. Om man tänker sig momenten som fristående skulle nog alla högerhänta både kasta och veva med högern.

Jag har två rullar med högervev och en med vänstervev men jag röstar vänster eftersom det är smidigare (och passar mig bättre politiskt!)
    Senast ändrad av JD; 2003-01-08, 10:52.
    MVH

JD

Kommentera

Ja fan vett!
      Kör sjäv mullti med höger haspel och fluga med vänster.
      Att det har blivit så är väll at de flesta multi och den första man ägde var med höger vev.

Kommentera

självklart vevar man med högern kan man veva med den andra? =) Flugrullarna ställer du ju bara lätt in men de flesta jag vet flugfiskar med höger hand med enhands spö. skillnad om man pratar tvåhands flugfiske så ska man kunna kasta från båda hållen eftersom man måste klara båda sidor av älven nerströms. Är ju likadant so mmed hockey klubbor man har olika hand fattning.
        [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Man SKA veva med vänster om man kastar med höger handen/armen och vice versa

Alltså, man ska aldrig behöva byta hand efter utkast.

//K
          BJ@

Kommentera

En anledning till att man har veven på höger sida på flugspöt är att det går fortare att ta in löslina med höger hand.(Om man är högerhänt såklart.)Kan kanske bli lite bråttom när storlaxen kliver på.Det är naturligtvis ingenting som Kråkan kommer att få uppleva.
            Tror att det var bla Klippinge som "klargjorde" det här för mej i nån artikel.
            Fö är det helt vansinnigt att Abu inte kan erbjuda alla Ambissar i vänstervevat.Snacka om att diskriminera majoriteten.
            //S
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Originally posted by Carassius
              En anledning till att man har veven på höger sida på flugspöt är att det går fortare att ta in löslina med höger hand.(Om man är högerhänt såklart.)Kan kanske bli lite bråttom när storlaxen kliver på. //S
              Går det verkligen fortare? Har aldrig flugat lax men jag alternerar han beroende på hur jag står till, samt vilken hand som har mest ork, när jag flugar. Skulle vilja påstå att största anledningen till att ha veven på ena eller andra sidan avgörs av det faktum att man bör slippa byta hand för att drilla/veva.

//K
              BJ@

Kommentera

Originally posted by Carassius
                En anledning till att man har veven på höger sida på flugspöt är att det går fortare att ta in löslina med höger hand.(Om man är högerhänt såklart.)//S
                Vet i fasen om jag snurrar rullen så mycket snabbare med högern än med vänstern när jag fiskar med fluga. Jag är ju så van att veva med vänstern när jag kör med haspel. Jag tror hellre jag håller spöt i den "starka" armen ifall jag får fisk, så jag inte dör helt hehe

Kommentera

Originally posted by cico
                  Man SKA veva med vänster om man kastar med höger handen/armen och vice versa

Alltså, man ska aldrig behöva byta hand efter utkast.

//K
                  Cico bra sagt! et är bara dumt att byta hand efter utkastet... Det är ju så onödigt.

Jag använder oftast haspel och dem är vänster vevade! Använder jag multi så skall den också vara vänster vevad.

Vänster är det som gäller!!!

Kommentera

Håller med! Krångligt och onödigt att byta hand efter att ha kastat. Dock kör jag fortfarande vänster vid haspel och höger vid multirulle. Efter att ha tränat lite på vänsterkast så behärskar man både höger och vänsterkast lika bra och kan på så sätt fiska med både vänstervevat och högervevat. Fördelen blir att man behrskar bägge kastpositionerna och kan fiska av platser där ex. högerkast är omöjligt för träd och dyl.SKatbo på multirullen besparar jag mig gärna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 813 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B