Tips på Drag m.m - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Drag m.m

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på Drag m.m

Det finns ju säkert flera trådar om det här, men eftersom jag är ganska ny på fiskesnack så hittar ja inte så bra.
    Det är såhär. Jag har alltid fiskat, ända sen ja va liten, men egentligen aldrig så "seriöst". Det har blivit att man har stått o kastat längs med någon å eller vid nån sjö med dom gamla klassiska dragen som abu HI/LO, deras spinnare o kanske nån rappala wobbler. Absolut inget fel på dom dragen. Men idag finns det ju en helt ny värld av drag. Jerk, popper, tails, gäddspinnare och alla möjliga sorters jiggar o allt vad det är.
    Jag skulle vilja ha lite tips på "nya" bra beten. vilket drag är bra på storgädda? Abborre? gös?. Jag har inte gett mig in på jerkfisket än utan kör med spinnfiske o "ror drag" från båt.

Tacksam för alla svar!

Hej Johan,
    Jag kan tipsa om drag som jag gillar. Kanske inga nyheter så, men klassiker och annat smått och gott.
    Jag uppskattar Bomber 17A som är en wobbler, samt även den ledade varianten som heter Bomber 17J. 17J produceras inte längre dock, men finns relativt ofta till salu här på FS och Tradera.
    Gäddspinnare, finns många bra. Ska jag tipsa om en så blir det MG-spinnarna, http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-spinnare.html
    De brukar leverara.
    Salmo Fatso10 sjunkade gillar jag också. Du kommer få fler tips från många andra också. Lycka till och välkommen till FS.
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Atom 35gr, Utö 35gr, Strikepro 12cm wobblers, soft 4 play i gul färg,

Kommentera

Tänk bara på att inte förköpa dig på nya fina drag som så många, inklusive jag själv, gjort. Fundera i stället vilken typ av beten du behöver och skapa en arsenal av beten som kompleterar varandra. Se även till att det totala antalet inte blir för många. Runt 10 är nog en ganska bra riktlinje. Lär man sig sina få drag bra, kan man använda dem effektivt och på många olika sätt.

Annars kan det bli som så många av oss när vi lockas in i jerkträsket att man skaffar sig drös vis med gliders av olika modeller som igentligen är samma slags drag. Men vars egenheter man inte orkar lära sig på grund av den enorma mängden. Det blir även onödigt dyr ( och tungt om man alltid släpar med sig alla drag) speciellt så den största mängden ligger oanvända.

Men självklart är det kul men nya drag ibland om inte annat för variationen. Men med någon slags måtta.

Kommentera

Kan tänka mig att det är lätt att förköpa sig, det blir ju som en drog Men nu har jag iaf beställt lite av varje. Ett par spinnare: Vibrax, Mira och reflex. Några tails - swartzonker* och zam. Två gäddspinnare. Sen får någon månad sen köpte jag ett par Zalt i olika färger. Swim whizz och lite jigg. Och det är inte ofta jag har med mig alla drag, kommer väl bli så nu när en båt är inhandlad. Annars har jag gjort så att om jag fiska i nån liten å, efter tex öring och abborre. Så tar jag bara med mig små spinnare. O är d gäddfiske så blir d oftast bara ett par wobbler o kanske nån spinnare.
          Men tack för tipsen iaf

Kommentera

Ursprungligen postat av Happe7 Visa inlägg
            Det finns ju säkert flera trådar om det här, men eftersom jag är ganska ny på fiskesnack så hittar ja inte så bra.
            Det är såhär. Jag har alltid fiskat, ända sen ja va liten, men egentligen aldrig så "seriöst". Det har blivit att man har stått o kastat längs med någon å eller vid nån sjö med dom gamla klassiska dragen som abu HI/LO, deras spinnare o kanske nån rappala wobbler. Absolut inget fel på dom dragen. Men idag finns det ju en helt ny värld av drag. Jerk, popper, tails, gäddspinnare och alla möjliga sorters jiggar o allt vad det är.
            Jag skulle vilja ha lite tips på "nya" bra beten. vilket drag är bra på storgädda? Abborre? gös?. Jag har inte gett mig in på jerkfisket än utan kör med spinnfiske o "ror drag" från båt.

Tacksam för alla svar!
            Hej Johan Nilsson;

Det är inte så många Gäddfiskare som har drag på tafsen vid Gäddfiske numera. De flesta har anammat jerkbaitfisket som var populärt i Canada och USA redan på 1940-talet. Den trenden håller i sig i än idag over there....

Som "Tips på Drag" kan både UTÖ-draget och finska PROFESSOR i färgen YP (Yellow Perch) vara otroligt framgångsrika vid Gäddfiske under april och maj både i insjöar och Östersjöns skärgårdar.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm

Kommentera

Finns massvis bra. Bomber 17A är en av favoriterna. Westins jätte, Zalt, 4-play, Flera olika modeller från Strike Pro, Nils Master m.m

Spinnare som jag fått mest på är Showgirl och M/G.

Tailbeten tycker jag att Gargamel tail och Svartzonker tail är bäst.
              Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Tycker du ska köpa dig nån ganska så stor popper och walk the dog drag. Jävligt kul är det ( enligt mig. ) Sen så tycker jag ju att du givetvis ska ha en Alien Eel. Fan vad jag älskar den. Det enda problemet är ju att den inte håller speciellt länge. Men fan vad jag tycker AE är bra.

Kommentera

Snacka vi drag så tycker jag utö och atom är bäst
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Westins jätte funkar i alla väder och vatten, både 17&23cm!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 868 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57