"Gäddpest" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Gäddpest"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Gäddpest"

Hej!
    vet inte vad sjukdomen heter men kallas för "gäddpest" där jag bor, ser ut som knölar eller sår på gäddorna och vissa är riktigt äckliga.
    vad ska man göra med gäddorna som har den sjukdomen? är det något som påverkar dom och sprider det sig vidare till andra gäddor?
    känns ju dumt att ta bort dom om det inte är något som stör eller leder till att dom dör.
    tack för svar!

Lymfosarcom heter det, smittar mellan gäddor.

Klubbas med fördel med en hö-grep eller påk och matas till kråkorna.

Vi brukar få max några stycken per år, men på andra ställen hör man att det är massor av sådana gäddor. Eftersom man inte vill ha det så är det bättre att klubba, även om det sägs läka ut av sig själv. Men hinner den smitta 10 andra så.....
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Bra läsning i ämnet

Kommentera

Mata dem inte till andra djur...

Citerar:

"Sarcom heter den ena virus- eller cancerarten som visar sig i form av stora orangegulröda svulster som hänger i klasar på utsidan av gäddan. Den andra virus/cancerarten som angriper gäddan heter Vibrio. Vibrions förstadier ser ofta ut som missbildningar i huden eller tidigare läkta sår. Fullt utvecklad Vibrio ser ut som små och stora öppna sår eller bortskrapat skinn med mörkt röda sårkanter. Båda dessa cancersjukdomar hos gäddan smittar från individ till individ och sprider sig mest i samband med gäddleken när gäddorna går tätt tillsammans. Mitt enda råd är att avliva den angripna gäddan och gräva ner eller helst elda upp den så snabbt som möjligt. Ytterst få cancerangripna gäddor överlever. Dödligheten är nära 100 % hos större gäddor som angrips av Sarcom eller Vibrio. Sjukdomen är obehaglig men har inte påvisats sprida sig till människan.

Stora delar av förlagan till min bok "Gäddfiskarens Specialknep" handlade om gäddans sjukdomar och livsbetingelser. Bonniers tyckte inte att det var passande så de redigerade bort allt detta om gäddans sjukdomar från boken. Jag hade ursprungligen många källor beträffande både Sarcom och Vibrio. De äldsta härstammar från 1920-talets Rügen i Tyskland. Själv tror jag att båda sjukdomarna även kan spridas i samband med C & R (Catch & Release) där en cancersjuk gädda fångas på en wobbler och sedan fångas en frisk gädda på samma "infekterade" wobbler. Den friska gäddan kan då ha blivit infekterad av t.ex. Sarcom via den infekterade wobblern. På detta sätt kan en ovarsam gäddfiskare hjälpa till att sprida cancern från gädda till gädda. Låt därför bli att fiska med en "cancerinfekterad" wobbler innan den desinfekterats! Själv fiskar jag inte med en wobbler som fångat en cancergädda utan att först desinfektera wobblern med etanol, sprit eller något annat desinfektionsmedel.

Mina erfarenheter om gäddfiske, gäddan och dess sjukdomar är lekmannamässiga.Troligtvis härstammar mina kunskaper om gäddans cancersjukdomar Sarcom och Vibrio samt dess individuella smittospridningar redan från åren 1955 - 1965. På den tiden läste jag många tidskrifter och publikationer skrivna av bl.a. professorerna Eric Fabricius och Adam Gönczi. Att efter över 40 års tid exakt minnas vem som skrev vad kan jag inte redogöra för utan att rekapitulera gamla kunskaper. Mitt råd att inte släppa tillbaka cancersjuka gäddor kvarstår. Smittade gäddor bör grävas ner eller brännas."

-Old firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 840 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B