Spinnfiske efter lax/öring under höstlek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske efter lax/öring under höstlek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfiske efter lax/öring under höstlek

Hej,

Jag är alldeles purfärsk här på forumet och har inte en aning huruvida jag postar under rätt tråd eller inte. Ni får rätta mig om jag är ute och cyklar.

Nu till saken: Jag fiskar för det mesta gädda, gös, ål och abborre - med metoder som rör sig ifrån mete och trolling till jerk och vanligt spinnfiske. Men den här hösten bestämde jag mig för att prova på lite spinnfiske efter insjööring och, med lite tur, lax.

Då jag bor i Karlstad har jag blivit tipsad om att Norsälven skall vara fantastiskt för just detta fiske under hösten (ända från sen september till november) när öringen och laxen vandrar upp i älven.

Lovorden om denna älv för detta fiska har dränkt mig, men antingen så har alla dessa blåljugit för mig, eller så är jag fullkokmligt värdelös och okapabel till detta fiske. Jag har lagt ner ett 30-tal timmar i älven nu under oktober och inte fått ett endaste skvatt. Inte så mycket som ett hugg. Men att det finns fisk där är det inget snack om - stora, feta retliga j*vlar meter över ytan i stort sett hela tiden.

Så. Vad gör jag för fel? Jag har blivit tipsad att Rapalla Countdowns (Orangea och Gröna) skall vara fantastiska, och har köpt på mig ett gäng - dock utan resultat. Jag har provat skeddrag i alla former och skepnader. Jag har även gett mig på lite större Yu Zuri-vobbler och spinnare.

Kan det vara så att älven är för strömmande? Trivs inte denna fisken ju strömamre vattnet är? Det har ju regnat skapligt den senaste tiden, vilket gör att de släpper på mycket vatten från dammen, vilket i sin tur leder till att vattnet är högt och väldigt strömmt. Har detta någon effekt?

Vad ska jag prova för spinnmetoder? Beten? Är spinnfluga ett bättre alternativ? Jag har blvit rekomenderad att små wobbler och skeddrag skall vara bättre. Men om ni tycker att jag ska testa spinnfluga - hur tacklar- och riggar jag? Har, som sagt, aldrig fiskat med denna metod.

Hoppas inte att mitt inlägg blev för långt. Jag jobbar som skribent och det är lätt att orden rinner iväg .

Tacksam för svar!

Allt väl,

David
    Senast ändrad av ElleBelle; 2011-10-06, 00:43.

har tyvärr ingen aning så jag får väl säga "bump" och hoppas att någon mer kunnig läser igenom inlägget
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Hej David !

Nu vet inte jag hur djup och vilket flöde det är i detta vatten, men varför inte prova med å sätta trelekare med sänke på några dec neråt och sen lång tafs som spöt nästan och fluga i änden, eller liten jigg, endast jiggkroppen å krok vit eller gul funkar bra. och låt det hela bara flyta med nerströms med flödet.

Anpassa sänket efter flöde och djup
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
        Hej David !

Nu vet inte jag hur djup och vilket flöde det är i detta vatten, men varför inte prova med å sätta trelekare med sänke på några dec neråt och sen lång tafs som spöt nästan och fluga i änden, eller liten jigg, endast jiggkroppen å krok vit eller gul funkar bra. och låt det hela bara flyta med nerströms med flödet.

Anpassa sänket efter flöde och djup
        Instämmer, du kan testa tubflugor, svart/röd brukar fungera bra.
        Jigg tycker jag en liten twintail i fluo-grön/gul/orange är kanon!

Kommentera

Ursprungligen postat av torsk Visa inlägg
          Instämmer, du kan testa tubflugor, svart/röd brukar fungera bra.
          Jigg tycker jag en liten twintail i fluo-grön/gul/orange är kanon!
          Kul att du nämner det, Senast i älvkarleby fick jag ett antal på just denna jigg. Även om alla garvade å tyckte jag va knäpp, de går ju inte med en stor twintail va de som ja fick höra tills, ja nu låter det plötsligt helt annat.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag har själv varit där två ggr under den senaste veckan utan resultat. Riktigt mycket vatten i år men det är väl bara att nöta på. Tålamod är en fiskares bästa vän
            Feskepöjk

http://specimenstalkers.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av -Lars- Visa inlägg
              Jag har själv varit där två ggr under den senaste veckan utan resultat. Riktigt mycket vatten i år men det är väl bara att nöta på. Tålamod är en fiskares bästa vän
              Hej Lars ! blir lite nyfiken vilket område eller områden körde du och vilken metod ? Korallen/kanalen eller ? Ska dit om ett par veckor tror det lossnar lite senare.
              Senast ändrad av Exxet; 2011-10-07, 08:53.

Kommentera

Tack för alla svar. Jag ska testa med spinnfluga nästa gång.

Till er som fiskat i älven: vilka tider på dygnet tycker ni ger bäst? Jag har hört att tidig morgon och sen eftermiddag skall vara hett. Vilka platser är bäst, förövrigt? Vart ska jag hålla till? Längst upp i Edsvalla där älven delar sig? Eller längre ner? Jag kör endast Catch & Release så ni behöver inte oroa er att jag ska dra upp fisken för er.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                3 svar
                2 868 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Swangsta  
                Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57