STORA fiske problem... Jerkbait.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

STORA fiske problem... Jerkbait..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• STORA fiske problem... Jerkbait..

Tja igen

Nu har jag o min polare fixat allt som behövs för jerkbait fiske. Vi hade en bra start, eller rättare sagt jag :P. när det nästan nappade konstant. Men nu mot hösten har vi inte fått en fisk på flera dagar (detta gäller även mete, spinn fiske, t o m klassiska spinnare. INGET verkar funka längre.

Så här tänker vi när vi fiskar, kör runt till vi hittar en vik där vinden inte ligger på, söker på ekolodet efter ett djup på någonstans mellan 2-6 Meters djup. Sen om det inte nappar på ca 1 timma, kör vidare till nästa ställe osv osv.. Som sagt vi kastar alltid mot vassen i stort sätt, vad gör vi för fel? letar vi efter gäddan på fel ställen? fel djup? kom gärna med tips!!

Johan

Fiska där vinden ligger på istället! När det blåser åt samma håll i några dagar så trycker det upp betesfisk mot kanterna och gäddan är alltid i närheten! Nu på sensommaren/tidig höst så har jag bäst fiske på kanterna 3-4meter djupt. Fiskar inte så mycket i vikar än. Gör det senare på hösten när det är mycket kallare i vattnet. Fiskar mest runt uddar, utanför vikar, öar, grynnor, grund och djupvassar.
    Nu när det inte är så jättekallt i vattnet så brukar jag aldrig ligga kvar på samma ställe allt förlänge. Märker ganskla snabbt om det är fisk eller inte. Om jag fiskar t.ex. en udde så gör jag kanske 3-6 ankringar runt om udden så att jag kan kasta av hela udden och på så sett fiska av den effektivt. Varje ankring brukar vara på 8-10kast.

Ge inte upp! Ibland är fisket bara trögt i flera dagar eller veckor men rätt som det är så lossnar det och gäddorna hugger vilt! Då gäller det att vara där och fiska.

Skitfiske!
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Som sagt fiska istället i de vikar vinden ligger på. Mycket vind är ett plus. Dels, som ovanstånde talare skriver, att detta drar till sig vitfisken, men även för att ett vatten i rörelse gör gäddan mindra skygg att ställa sig grunt. Mycket vind in i en vik rör även upp bottensediment som kan göra att vattnet får mer "färg" vilket även detta kan göra gäddan skyggar mindre att stå grunt, detta eftersom det grumliga vattnet kan fungera som ett visst kamoflauge.
      Fiska i lävikar när vattentempen underskrider 5-6 ggr. Då blir det alltför energikrävande för gäddan att stå i ett vatten som är i rörelse...

Kommentera

Tack för de snabba svaren och grymma tipsen!!! Nu blire till att studera vindar och kartor .

Skitfiske !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
        3 svar
        2 855 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Swangsta