Jerkbait tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait tips!

Tja!

äntligen har jag tagit handen ur byxan och gått och köpt mig ett jerkbait set efter 2 års snack. Jag trodde dock de skulle vara lättre gjort än sagt!! Jag har vart ute ca 15timmar och kastat och lyckas få 10 gäddor och ja... 2 aborrar :P.. Jag kör med Esox Lucius spö, ambassaduer TGC 5001 rulle och titanium taff, och flätlina såklart. (om något saknas säg till) . Men när det kommer till tekniken är jag inte helt hemma eftersom jag antar att jag bör krokat fler. Jag har kört med i princip med ett och samma drag hela tiden, Esox Lucius Slow sink papegoj. Just nu går betet lite hur den vill, ibland höger till vänster ibland upp och ned, upp till utan och tar ett hopp, ibland rakt fram. Jag har ett känn över att det här är helt fel. Jag skulle vilja ha lite tips på teknik och hur man kan lära sig snabbast Inte ha slaklina och orytmiskt vet jag redan om! Lite tips på bra drag och hur man hittar gäddorna skulle också uppskattas!

Tack på förhand
    Johan

Du får ju fisk:P skit i vad betet ska ha för gång om du väl får fisk som du gör nu, det är ju det som är poängen

Titanium tafs hård? mjuk?

ett tips är att köra egna tafsar, jag får till gången perfekt på precis allt sen jag bytte till mjuka egen knutna tafsar, finns en guide om titanium tafsar som grävlingen lagt upp tror jag

Lätta beten är ju som sagt, salmo slider, buster jerk, big bandit, manta, mfl.

kasta först kort så du ser betet ryck sen hem det tills du känner att du rycker rätt och betet går som det ska, sen nöta nöta nöta,

det är allt jag kan rekommendera!

SKITFISKE

Kommentera

inget är fel så länge det nappar:-) ofta är det så att ju mer oregelbundet desto bättre.
      Men en sak som de flesta nybörjare gör tokigt är alldeles för stora och hårda spörörelser, kan vara något att tänka på att hålla igen lite, då simmar de flesta beten bättre.
      En Pig ska du ha i lådan, den är kung, speciellt när vattnet blivit riktigt kallt.

Kommentera

Ursprungligen postat av svartnisse Visa inlägg
        Tja!

äntligen har jag tagit handen ur byxan och gått och köpt mig ett jerkbait set efter 2 års snack. Jag trodde dock de skulle vara lättre gjort än sagt!! Jag har vart ute ca 15timmar och kastat och lyckas få 10 gäddor och ja... 2 aborrar :P.. Jag kör med Esox Lucius spö, ambassaduer TGC 5001 rulle och titanium taff, och flätlina såklart. (om något saknas säg till) . Men när det kommer till tekniken är jag inte helt hemma eftersom jag antar att jag bör krokat fler. Jag har kört med i princip med ett och samma drag hela tiden, Esox Lucius Slow sink papegoj. Just nu går betet lite hur den vill, ibland höger till vänster ibland upp och ned, upp till utan och tar ett hopp, ibland rakt fram. Jag har ett känn över att det här är helt fel. Jag skulle vilja ha lite tips på teknik och hur man kan lära sig snabbast Inte ha slaklina och orytmiskt vet jag redan om! Lite tips på bra drag och hur man hittar gäddorna skulle också uppskattas!

Tack på förhand
        Johan
        Hej Johan Linden;

Sjön där du hittar de stora Gäddorna och Gösarna heter Aspen och den ligger inte så långt ifrån där din brevlåda bor...

Du tycks även ha hittat ett helt magiskt bete som hjälpt dig att fånga tio Gäddor och två abborrar på femton timmar. Nu när du fått in tekniken är det bara att kasta och veva vidare. De Stora väntar där ute på Aspen och dina beten.....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Esox betet är otroligt lättfiskat och fiskas bäst genom lugna rörelser. Men som du beskrev kan man få det att gå hur man vill. Och det kan vara grymt effektivt..
          Sida till sida är inte alltid bäst..

Kommentera

Tack för alla tips!

SimpZeN - Om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om taffsen är hård eller mjuk, jag har bara testat på jerk fiske ett par dar nu, men den känns rätt mjuk :P

Fiskat en hel del i aspen bara trollning dock, väldigt mycket gös och enligt mitt tycke är det en väldigt lam fisk :P, fick en för några veckor sedan på 5,3 kg. kändes som 0,5kg aborre.

Nå får jag fisk men det var på ett ställe som heter dragsö där jag var och testa på lite, t o m min pappa som fiskade med morötter kunde lura en gädda till hugg nåväl, antar att jag får bege mig till fiske affärer och investera lite tid o pengar på nya drag och nötande

Tack igen
            Johan

Kommentera

Johan...
              10 gäddor och två abborrar när man precis börjat fiska tycker jag kan vara skitbra!

Bara nöta vidare!

// Totte

Kommentera

Som Totte säger fortsätt nöta

Om tafsen är mjuk så är den inte stel som en pinne:P stel tafs= tjock stål vajer som är spik rak, mjuk tafs= tafs som inte står lodrätt när du håller den framför dig i ena änden.

Ja varför inte karva ut en morot till ett jerkbait.. funkar kanske tills första hugget... x)

Skitfiske

Kommentera

Gös! En lam fisk? Den kanske inte är den roligaste att veva in, men bland insjöfiskar är den godast! Skitfiske!

Kommentera

What?
                    Ursprungligen postat av GustafSjösvärd Visa inlägg
                    Gös! En lam fisk? Den kanske inte är den roligaste att veva in, men bland insjöfiskar är den godast! Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57