Ambassadör 6600 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadör 6600

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadör 6600

Hej på er igen!

Nu har jag fått korn på en 6600 multirulle som jag egentligen inte vet något om. Bara det som står på den, dvs 6600 anti backlash system.

Det finns en grej på rullen som det står on off på som funktionen verkar väldigt bakvänd på. i uppfällt läge är rullen låst och i nerfällt så spinner den fritt. Vad är detta och går det att ta bort helt?

Rullen är dessutom högervevad. Går detta att byta så den blir vänstervevad?

Detta är den så kallade bakslags fri multirullen som abu gjorde. Eftersom du måste styra spolens fart med tummen under ett kast så att den inte övervarar måste den har gråa saken vara nere. Det är meningen att du ska tra linen genom den gråa saken som sedan när spolen tenderar till övervarning dvs när linan inte längre är spänd så åker den upp bromsar och sträcker upp linan och motverkar på så sätt ett backslag. Men genom att dra knappen åt höger stängs funktionen av och du måste styra spolens fart med tummen igen. Det bästa är om du trär rullen ifrån spolen och direkt genom linspridaren utan att gå igenom den gråa grejjen som kommer att reducera din kast betydligt mer än vad du tror. Jag kan ganska säkert säga att göra den rullen till vänster kostar mer än att köpa en nya ambis.
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Så det är inte bara att öppna den och byta sidor på 'locken' då?

Originally posted by linu_z
      Jag kan ganska säkert säga att göra den rullen till vänster kostar mer än att köpa en nya ambis.

Kommentera

Den rullen är nog det största fiaskot ABU gjort på senare år..
        Det bästa du kan göra är att ställa den på hyllan som samlar grej om den är i mint-condition. Kan i framtiden kanske bli en multirullarnas "Ford Edsel" på samlarmarknaden. (Edsel var amerikanska Ford´s stora flopp som ingen ville ha, men som idag betingar stora pengar hos samlarna).

AB systemet är en grej som 99% av köparna kommer tillbaka med för att montera bort AB-mekaniken på efter väldigt kort stund.
        När de väl försöker använda den som "vanlig" multirulle, så visar sig spärren för AB systemet vara för klen så tumgreppet hoppar ofta upp av sig själv i kastet o spolen bromsas okontrollerbart.

Att byta vevsida innebär att du, lite överdrivet sagt, måste byta allt utom spolen i princip. Dreven är skurna tvärtom o.s.v. Så glöm tanken på att bygga om den. Inte värt pengarna eller mödan. Dyrare än en ny rulle blir det.

Bättre du lär dig kasta på "vanligt" sätt med stön o irritation o svordomar..Sedan är hela multirullsvärlden öppen för dig på riktigt.

Kommentera

Okay!
          tack för alla svar. Kompisen hade en liggande nämligen som jag hade fått loss billigt. Men veven sitter ju på fel sida så det blir inget av. Trist men värt att fråga om i alla fall.

Vad anser ni är en bra och billig rulle från abu då? C3 har jag sett nämnas några gånger. Är det bra grejer?
          Senast ändrad av Blip; 2004-07-01, 10:22.

Kommentera

Originally posted by Blip
            Okay!
            tack för alla svar. Kompisen hade en liggande nämligen som jag hade fått loss billigt. Men veven sitter ju på fel sida så det blir inget av. Trist men värt att fråga om i alla fall.

Vad anser ni är en bra och billig rulle från abu då? C3 har jag sett nämnas några gånger. Är det bra grejer?
            Vill du ha en bra bruksrulle, så är C3 ett kanonval. Bra prisläge. Slitstark o enkel konstruktion. ABU´s mest sålda rullmodell.

Inte världens mest långkastande eller mest upphetsande modell, men den fungerar alltid väldigt bra.

Kommentera

Vad föreslår du om jag vill ha en upphetsande och långkastande modell då? Det är ju bra om rullen passar både till jerk och normalt spinnfiske.

Kan D5 vara ett alternativ?
              Senast ändrad av Blip; 2004-07-01, 11:05.

Kommentera

Jag har 2 rullar som du kan få köpa av mig om du är intresserad.

En Ambassadeur Eon Pro 3601 med spö, har en annons ute på följande länk:

Sedan så har jag även en Ambassadeur 4601 C4 som jag kanske gjort 50 kast med. Köpte den för att köra Jerk men det fisket passade inte min rygg som jag skadat tidigare. Det sitter 0.36 PP på den.

Låter något av detta intressant?
                Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ja nedanstående låter intressant, men jag vet ingenting om rullen. Är den vänstervevad? Hur mycket begär du för den?

Originally posted by Da_Moose

Sedan så har jag även en Ambassadeur 4601 C4 som jag kanske gjort 50 kast med. Köpte den för att köra Jerk men det fisket passade inte min rygg som jag skadat tidigare. Det sitter 0.36 PP på den.

Låter något av detta intressant?

Kommentera

Originally posted by Blip
                    Vad föreslår du om jag vill ha en upphetsande och långkastande modell då? Det är ju bra om rullen passar både till jerk och normalt spinnfiske.

Kan D5 vara ett alternativ?
                    Tittar vi på 5000 storlek för allround-bruk, så skulle det bli en Pro-Rocket. Inte så dyr och kastar bra.
                    Hittar du hos din lokala Premium Dealer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 843 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B