Det var bättre förr... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det var bättre förr...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det var bättre förr...

En likadan har pappa:

Fungerar fortfarande felfritt efter 30-40 års användning ,men det var då det begav sig, när ABU tillverkades i Svängsta.

ABU 333 och 444 var rullarna som lärde svenska folket vad haspelfiske var för något!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hur bra en rulle är kan ju inte bara mätas genom frånvaron av fel. Bättre lager, jämnare slirbroms, IAR osv gör ju att rullen blir trevligare att fiska med. Jämför man en gammal plåtrulle med en ny i motsvarande prisklass, tror jag inte att någon på allvar skulle vilja fiska med den gamla. Att de nya sen inte håller i all evighet tycker jag inte gör så mycket. Pajjar man sina rullar på ett par år (som några medlemmar beskrivit) ska man nog fundera över hur man behandlar sin utrustning.

Att det sedan finns en del nostalgi i dom gamla rullarna är ju en annan sak.

Kommentera

ha använt min haspel rulle i 10 år nu.. lr har haft den i 10 år, fiskat aktivt med den i iaf 7-8 år, inte ett gel, å då har den varit med om mycket...
        Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Det var hållbarheten jag tänkte på ,tror ej dagens rullar håller lika länge.

Men visst är dagens rullar mkt bättre rent tekniskt!

Kommentera

Kärt ämne det här...
            Gjorde service på min gamla ABU 505 jag köpte 1972, så barnen kan använda den. Flitigt använd och knappast ens servad alls förrän nu, men ändå i fullgod funktion.
            Dessförinnan kastade jag bort det tre år gamla ABUMATIC setet som Asiater tillverkat av plast och svartplåt som nu var rostigt och utslitet trots att alla varit försiktiga med det.

En kamrat bad mig se över hans 5500C3, då den rasslade, kullagren hade rostat sönder (rullen hade inte dränkts). Vilket står i bjärt kontrast till den 5000C från 1970 jag nyligen gick igenom där lagren fortfarande rullar lättlätt.

Vissa saker var bättre förr, och ju förr dess bättre...
            www.utreel.com

Kommentera

Så sant som det är sagt!

Kommentera

EP eller EPA. Att fiskerullar pajar beror på hur mycket fiskerullen används och ingenting annat. Att använda en haspel bara till mete, sliter inte ut nån rulle. Ring Normark själv och fråga om bakbromsade haspelrullar gillar flätlina. Nu har jag med visheten bytt till frambromsade och rullarnas slir håller mycket bättre. Men då ryker i stället det klena plastmaterialet som håller bygeln. Mina rullar tar slut därför att när man jiggar får rullarna bekänna färg. Thats It. MVH Gunnar J.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

vad spelar det för roll vilke lina man har på bromsen? Jag fattar då inte.

Kommentera

En stum lina förmedlar fiskarnas ryck - eller jiggfiskarens knyckar i betet - mycket direkt till bromsen. En monofil nylonlina är mera elastisk och dämpar ut en del av den rätta jiggknycken.
                    Krafterna från betets motstånd i vattnet eller fiskarnas aggressionsutbrott går inte bara till veven, de påverkar även bromsen och bygeln med linförartrissa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B