Hur f*n krokar man fisken på jigg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur f*n krokar man fisken på jigg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur f*n krokar man fisken på jigg?

Lite sur just nu eftersom att jag har försökt jiggfiska i ån där hemma hur många gånger som helst och det resulterar aldrig i fisk :/
    Idag när jag va där och fiskade så kom det några som jag inte hade sett där förr.
    På en timme får en av killarna (på jigg):
    1 gädda på runt 6-7 KG
    1 abborre på runt 600 G
    1 abborre på runt 400 G

Så nu undrar jag hur man krokar fisken på jigg?
    Skitfiske Joel

Ursprungligen postat av aborrfiskarN Visa inlägg
    Lite sur just nu eftersom att jag har försökt jiggfiska i ån där hemma hur många gånger som helst och det resulterar aldrig i fisk :/
    Idag när jag va där och fiskade så kom det några som jag inte hade sett där förr.
    På en timme får en av killarna (på jigg):
    1 gädda på runt 6-7 KG
    1 abborre på runt 600 G
    1 abborre på runt 400 G

Så nu undrar jag hur man krokar fisken på jigg?
    Skitfiske Joel
    Hej Joel Sigurdsson;

Vid jigfiske krokar du lättast fisken med ett kort handledsryck eller bara ett spölyft. Många gånger krokar sig fisken själv samtidigt som den tar din jig. En hårdkäftad fisk som Gäddan eller Gösen fordrar ofta ett kort mothugg för att jiggens enkelkrok ska tränga in över hullingen. Har du en "stinger hook", dvs en vass, liten 3-krok som med en kort wiretafs sitter fäst 3-5 cm från jighuvudet med en krokspets in i den mjuka shadjigkroppen, då räcker det i de flesta fall med ett kort handledsryck för att kroka Gäddan eller ännu oftare Gösen. Övning ger färdighet!

Go for the Big Ones!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/booyah/booyah.htm

Kommentera

Old Firehand har sagt det bäst! Jiggen ska gå upp och ner i vattnet, du slutar veva och lyfter draget i vattnet genom att höja spöt (mitt favoritsätt) och vevar sedan in när du sänker spöt, upprepa detta ända till du vevat in helt.

Men hela grejen påminner mig om när jag var ute med en kompis i somras och jag satte på en gul jigg på beteslåset, han frågade mig hur man fiskar med jigg egentligen och jag börjar demonstrera i första kastet. "Du lyfter jiggen från botten så här med spö.." precis då högg en trekilosgädda : ) Lyckad demonstration.

Kommentera

Är det fart på vattnet i ån?

Kommentera

Nej oftast så är vattnet nästan helt stilla.

Kommentera

Antar iom ditt namn att du är ute efter abborre ;-)
            Det gäller att söka av fiskeplatsen ordentligt genom att utöva den sk solfjädermetoden. Den går ut på att du börjar att kasta t ex rätt ut åt vänster. Nästa kast lite mer till höger osv tills du kastat rätt ut åt höger. Om du ej fått fisk så byter du ställe. Om du skulle FÅ fisk så kastar du åt samma håll tills det slutat nappa där (abborren jagar oftast i stim)

här kommer några metoder du kan testa under ditt fiske:

metod 1: kasta ut, låt sjunka. För jiggen uppåt genom 2-3 snabba knyck med spötoppen. (funkar bäst på aktiva och pigga borrar)

metod 2: kasta ut, låt sjunka. Veva ett par vevtag, låt sjunka, veva ett par vevtag, låt sjunka. (all round metod)

metod 3: kasta ut, låt sjunka. Gör 1-2 SMÅ knyck med spötoppen (för att få upp lite damm från botten. Vilket gör abborrarna nyfikna) veva sedan i snigelfart så jiggen dras efter botten (du kommer se att den är på botten på din spötopp om den rycker lite.) och gör små knyck med jämna mellanrum (ca 5-10 sek) (grym metod för tröga och tråkiga borrar)

hoppas jag hjälpte dig lite. Tänk på att alltid ha spänd lina, helst även när jiggen sjunker mot botten då abborrarna brukar hugga då också.

har en hel del andra tips om just abborrfiske, främst med UL utr. Skicka gärna ett PM om du undrar mer.

lycka till! Skitfiske

Kommentera

Du har fått de flesta tipsen redan.
              Detta kan också vara till hjälp. Använd helst en stum lina, du känner minsta lilla stöt i lina för att direkt kunna göra ett lätt mothugg och kroka fisken.
              Testa olika färger och ha flera av samma färg om de går sönder efter x antal fiskar.
              I näst kast så .....

Kommentera

Du kanske använder en färg på jiggen som inte fungerar så bra där?

Kommentera

När det gäller själva krokandet behöver man heller inte vara alltför snabb när man kör med jigg. Eftersom betet är så mjukt spottar gäddan oftast inte ut det som ett hårt bete.

Kommentera

Är en bra och vass krok viktigt?
                    Har hört att man ska köra gamakatsu eller något sånt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B