ang toppögla! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ang toppögla!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ang toppögla!

Hej. Har bytt toppögla på alla mina spön.. Men alla toppöglor jag bytt är mycket större än orginalet? Gör det någon skillnad eller spelar det ingen roll? De passar utan glapp på spöt då. Det är bara ringarna som är större... Tack på förhand / Dennis

Det spelar ingen roll för kastegenskaperna eller när du drillar fisk. Om det finns en skillnad är den i praktiken inte märkbar.

Däremot kan det bli lättare att veva in leket genom toppöglan och det ska man passa sig för. Låter man leket gå in i toppöglan riskerar man skada öglans innerring. Blir den skadad nöter skadan på linan och kan skära av linan.

Om det går att veva in leket i eller genom toppöglan bör du skydda öglan genom att på linan trä upp en lös plastkula som inte går att veva igenom öglan innan du knyter fast tafsen. Kulan kommer då att agera stötfångare när leket når toppöglan och hindra det från att skada innerringen.

Eftersom kulan glider lätt på linan kommer den inte att hindra så mycket i utkastet men kan genom sitt motstånd i vattnet orsaka att betet går aningen av en aning högre upp i vattnet. Detta får man ta för att undvika att skada toppöglan, det har jag genom egen erfarenhet fått lära mig.
    Senast ändrad av BeBest; 2011-08-06, 16:18.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bör man klippa av leket efter fisket?
      Själv har jag alltid dragit in leket genom samtliga ringar efter avslutat fiske.

Kommentera

BeBest: Tack då vet jag! Det var ju just av den anledningen jag har bytt ögla.. Att lekandet åkt in i ringen.. Man märker på en gång om linan knakar...
        Matfarsan: Kör du med nylon så tror jag det inte blir nån skillnad men med flätlina så bör du vara försiktig.. Kolla igenom om det är nå repig...

Kommentera

På gammeldags glasfiberspön hade man spööglor av stål och man fiskade med nylonlina. På den tiden var det inte ovanligt att bekväma personer lade sig till med ovanan att veva in små leken genom allihop ända in till rullen. Av mitt ordval förstår du att jag avråder från att göra så även om det går. Risken att skada framför allt toppöglan är stor.

Moderna spön har spöringar med keramiskt inlägg av något slag. Inläggen har en hård glasartad yta men den kan lätt skadas av något hårt som slår i och åker en mikroskopisk flisa ur på fel ställe, kan skadan antingen snabbt nöta av linan eller kapa dem på en gång. Toppöglan är värst utsatt och samtidigt den som lättast kan skada linan om glidytan skadas.

Plockar man ner sitt kastspö inför transport så är det god idé att dels klippa linan någon decimeter ytterligare än bara vid leket för att sedan, när man åter riggat upp spöet igen, ha fräsch lina hela vägen ut till tafsen. De yttersta decimetrarna tar nämligen lite mer stryk och nöts mer än den övriga linan under fisket.

Det kan vara bekvämt att inte plocka bort leket men följderna kan bli väldigt dyra. Bekvämlighet kostar!
          Senast ändrad av BeBest; 2011-08-07, 11:54.

Kommentera

Tack för tipsen, nu har jag lärt mig något nytt

Kommentera

Glömde skriva att toppöglan för mig är större än öglan under.. Men det är inte heller något som påverkar linan på nå negativt sätt? / Dennis

Kommentera

Linan bryr sig inte om estetiska skillnader.

Kommentera

Tänkte mer om att öglan som är under toppöglan tar mycket mer tryck än normalt. Och därefter slita ut linan mera. Men jag kanske inbillar mig..
                  Senast ändrad av snusdennis; 2011-08-07, 21:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 867 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B