Hur håller ni i jerkbaitrullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur håller ni i jerkbaitrullen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur håller ni i jerkbaitrullen?

Hej hej, är nybörjare på jerkbait och tycker att tekniken sitter OK, däremot får jag ont/blir öm i handen efter ett bara en timmes fiske, särskilt i lillfingret, detta leder till att jag långa stunder under ett pass håller i spöt under rullen istället för rullen.. Någon mer som är drabbad av detta? Hur håller ni i rullen? Vet att det är svårt att beskriva men någon kanske kan komma med ett tips..

Har en högprofil shimano cardiff 301 rulle och är 190 lång med proportioneligt stora händer

Vanesak!
    Team kaos
    Med Fokus På Gädda...

Spana In Bloggen!

http://http://teamkaosfishing.wordpress.com/

Kommentera

Man får lite ont i början, men handen vänjer sig. I början spänner man handen mer än behövligt! :P
      Jerkbait=
      Spö: BFT Buster Stiff 6' 150g.
      Rulle: Ambassadeur 5601 C JB.
      Lina: Strike Wire Extrem 0.36.

Fluga=
      Spö: Sameo Classic #8, 9´6"fot, 3 delat.
      Rulle: Sameo Wolverine storspole aluminium.
      Lina: Sameo Viper AFTM 8 Allroundtaperad fluglina
      Backing: Sameo Dacron 30lbs backing 100 yds.
      Taffs: Sameo taperad flugtafs 10ft -1x

Kommentera

Ni har nog rätt, hoppas jag iaf : )

Kommentera

Jag kör med en amba JB och har ett, enligt mig, väldigt bekvämt grepp.

Jag har triggern mellan lill- och ringfingret, sedan "lägger" jag gaveln i handflatan och lägger till sist tummen tvärs över mot vevgaveln, har man plastbiten där så vilar såklart tummen på den.
          Har man en av de nyare amborna med metallbit o en liten plastibit ditklistrad så blir det för mig sjukt obekvämt, så den brukar ja plocka av när jag fiskar med nån annans grejer

Detta ger (för mig) ett grepp med en naturlig rörelse där man har nog med kraft för alla inblandade moment utan att behöva byta grepp.

Kan väll tillägga att det finns lika många variationer på grepp som det finns fiskare, en kille jag pratade med på Dogger tex berättade att han på något vis håller ovanpå rullen med ett finger på klingan för att känna bättre o kunna göra tidigare mothugg.
          Senast ändrad av norrpan42; 2011-07-19, 19:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av norrpan42 Visa inlägg
            Jag kör med en amba JB och har ett, enligt mig, väldigt bekvämt grepp.

Jag har triggern mellan lill- och ringfingret, sedan "lägger" jag gaveln i handflatan och lägger till sist tummen tvärs över mot vevgaveln, har man plastbiten där så vilar såklart tummen på den.
            Har man en av de nyare amborna med metallbit o en liten plastibit ditklistrad så blir det för mig sjukt obekvämt, så den brukar ja plocka av när jag fiskar med nån annans grejer

Detta ger (för mig) ett grepp med en naturlig rörelse där man har nog med kraft för alla inblandade moment utan att behöva byta grepp.

Kan väll tillägga att det finns lika många variationer på grepp som det finns fiskare, en kille jag pratade med på Dogger tex berättade att han på något vis håller ovanpå rullen med ett finger på klingan för att känna bättre o kunna göra tidigare mothugg.
            Tack! Hängde med på allt, men vad är triggern?

Kommentera

Kroken på undersidan som du har pekfingret runt när du kastar kallas trigger.

Kommentera

Triggern är den där lilla saken som ser ut som en avtryckare på undersidan av spöt, trigger = avtryckare på engelska

Det "vanliga" greppet som många kör med vid normalt spinnfiske med multirulle har handen längre bak, ofta med triggern mellan pek- och långfingret eller lång- och ringfingret.

Värt att notera är också att inte alla spinnspön har trigger.
                Senast ändrad av norrpan42; 2011-07-19, 21:36.

Kommentera

jaaa då fattar jag precis, tänkte att det var knappen på rullen som friar spolen..
                  måste till att pröva lite olika grepp för det känns som att jag ska få karpeltunnelsyndrom under vissa pass

Kommentera

Ursprungligen postat av norrpan42 Visa inlägg
                    Triggern är den där lilla saken som ser ut som en avtryckare på undersidan av spöt, trigger = avtryckare på engelska

Det "vanliga" greppet som många kör med vid normalt spinnfiske med multirulle har handen längre bak, ofta med triggern mellan pek- och långfingret eller lång- och ringfingret.

Värt att notera är också att inte alla spinnspön har trigger.

Jag kör exakt likadant, tycker det är perfekt. Att rekommendera!
                    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B