hur ser ni på linan om det är ett hugg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur ser ni på linan om det är ett hugg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur ser ni på linan om det är ett hugg?

Hej. Jag fiskar mycket abborre med jigg, men jag känner hela tiden när dom hugger. Man säger ju att man ska holla koll på linan och om det blir slaklina så är det napp. När jag fiskar med jigg blir det på högst 3 m så det tar inte lång tid för den o sjunka. Bör jag hålla koll på linan ndå? När och hur ser jag om det är napp?

alla tips ang hugg o linor inom jiggfiske efter borre är välkommet.

skitfiske

Har du flätlina så känner du oftast alla hugg ändå, men att hålla koll på linan när den är slak är klokt. Det syns relativt bra på linan när det nappar, om linan blir mer spänd eller om linan rör sig något efter jiggen landat på botten (och linan lagt sig på vattenytan) så kan du räkna med att du har napp!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sommar Visa inlägg
      Hej. Jag fiskar mycket abborre med jigg, men jag känner hela tiden när dom hugger. Man säger ju att man ska holla koll på linan och om det blir slaklina så är det napp. När jag fiskar med jigg blir det på högst 3 m så det tar inte lång tid för den o sjunka. Bör jag hålla koll på linan ndå? När och hur ser jag om det är napp?

alla tips ang hugg o linor inom jiggfiske efter borre är välkommet.

skitfiske
      Hej Sommar;

Vid alla slags fisken där jag håller ett spö i handen iakttar jag linan under hela inspinningen. Jag är vad man kallar en "linfluktare". En ovanför vattnet väl synlig Stren Clear Blue nylonlina är min egen favoritlina vid jigfiske. På andra plats kommer en fluorgul TufLine XP eller PowerPro spectralina med nylon eller fluorocarbon som några decimeter tafs mellan jig och flätlina.

När jag kastat ut jiggen ser jag på linan hela tiden som jiggen sjunker mot botten. Samtidigt som jiggen sjunker räknar jag tyst för mig själv...1,2,3,4,5,6,7,8, osv. När jiggen når botten slackar linan och då har jag kanske hunnit räkna till 27. Vill jag sedan fiska in jiggen en bit ovanför botten kan jag börja rycka eller svepa in jiggen redan vid 25 eller 26 under min räkning.

I kallt vatten hugger det bäst på jiggen om jag fiskar in jiggen långsamt studsande mot botten med korta lyft eller ryck varierade med pauser och längre ryck.Varje liten darrning eller plötslig slackning hos linan betyder fisk.

I sommarvarmt vatten hugger det ofta på jiggen i fritt vatten mellan botten och ytan och då gäller snabba serier av korta ryck och betydligt kortare pauser än i kallt vatten. I varmt vatten ska jiggen fiskas in snabbt och ryckigt för att locka Abborren till hugg. Jigfiske är som allt annat fiske med spö. Övning ger färdighet!

Go for the Big YP´s!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/excalibur/excalibur.htm

Kommentera

Håll linan spänd, använd ett känsligt spö och flätlina så känner du huggen.
        Om linan slackar eller gör en onormal rörelse så är det fisk på.

Kommentera

Menar ni att en plötslig slackning är när jag drar upp jiggen och linan slackar? för när jag har kastat ut så sjunker den relativt snabbt.

Hur gör ni när det blåser och ni inte ser linan på vatten ytan?

Kommentera

Kör med tunn flät så känner du vartenda hugg, varje stöt du känner så gör du ett litet mothugg med handleden, behöver inte va ett mothugg alá jerk. Jag kör med Strike Wire Vertical 0,08 till dropshot och vertikal efter abborre och gös. Har du svårt att se linan i blåsten så kolla på spötoppen, men oftast känner du som sagt stötarna.

Kommentera

Jag ser aldrig huggen , Jag känner de.

Så för att du ska kunna känna det mesta, då behöver du framför allt att jiggtekniken ska stämma till 100%.
              När jiggen är på väg ner, då ska du se till att ta in såpass mkt lina, så att du har alltid kontakt med jiggen, för att de flesta huggen kommer då. Detta hjälper en hel när man ska göra mothugg och framför allt för att känna vad är det som händer med jiggen.

Nu till utrustning. Spöt ska vara lätt, toppigt, känsligt och kort. Jiggfisket består av 50% teknik och 50% fiskeutrustning. Du ska kunna känna att jiggen simmar, dvs att stjärten rör sig i vattnet och när det gäller lina, då ska tu ha det tunnaste din utrustning tillåter. Jag brukar ha runt 0.10 eller 0.12 när jag jiggfiskar upp till 20g. Blir det tyngre jiggar , då ökar jag styrkan och tjocklek på linan. Rullen ska inte vara tung heller och den ska kunna ta in mkt lina per vevtag.

Får du många känningar och ingen fisk, då kan det vara växtlighet, små fiskar som gör sitt bästa eller försiktiga rackare. En liten stingerkrok kan hjälpa dig på vägen, så äntligen tappar du jiggen eller så fångar du dessa rackare.

Häls /T
              Senast ändrad av tonyex; 2011-07-19, 12:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Jag ser aldrig huggen , Jag känner de.

Så för att du ska kunna känna det mesta, då behöver du framför allt att jiggtekniken ska stämma till 100%.
                När jiggen är på väg ner, då ska du se till att ta in såpass mkt lina, så att du har alltid kontakt med jiggen, för att de flesta huggen kommer då. Detta hjälper en hel när man ska göra mothugg och framför allt för att känna vad är det som händer med jiggen.

Nu till utrustning. Spöt ska vara lätt, toppigt, känsligt och kort. Jiggfisket består av 50% teknik och 50% fiskeutrustning. Du ska kunna känna att jiggen simmar, dvs att stjärten rör sig i vattnet och när det gäller lina, då ska tu ha det tunnaste din utrustning tillåter. Jag brukar ha runt 0.10 eller 0.12 när jag jiggfiskar upp till 20g. Blir det tyngre jiggar , då ökar jag styrkan och tjocklek på linan. Rullen ska inte vara tung heller och den ska kunna ta in mkt lina per vevtag.

Får du många känningar och ingen fisk, då kan det vara växtlighet, små fiskar som gör sitt bästa eller försiktiga rackare. En liten stingerkrok kan hjälpa dig på vägen, så äntligen tappar du jiggen eller så fångar du dessa rackare.

Häls /T
                Jag har ett Shimano Catana 165 UL Spö, en Shimano Sedona 500 rulle och 0.10 PowerPro flätlina.

Så det jag ska göra är att nästan låta jiggen sjunka med spänd lina, men bara nästan?

Tack för utförligt svar.

Kommentera

Måste du "se" hugget på linan? Om du har kontakt med jiggen kommer du garanterat att känna hugget med din utrustning.

Jag brukar kasta ut, veva in slaklina och låta jiggen sjunka till botten. Det är inte ovanligt med hugg när jiggen sjunker till botten efter kastet. Sen vevar jag 4-8 varv, låter jiggen sjunka till botten, vevar några varv igen osv.

Oftast kommer hugget när jiggen sjunker mot botten igen (viktigt att vara beredd med mothugg!), den känslan med ul-utrustning är oslagbar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 857 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B