Eran jerkteknik! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eran jerkteknik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Eran jerkteknik!

Tjenare, en rolig tanke for igenom mitt huvud precis.
    - Hur jerkar ni hem erat bete? (Vet självklart att man går efter årstid, djup, vattentemperatur osv)
    Men om ni bara fick välja EN teknik året om...

Sedan finns det ju flera "tekniker" för att få ditt bete att gå bra...
    Rör ni spöt i en cirkel kring veven, håller vevhanden helt stilla eller kör ni tvärtom?

Samt vad har ni för favorit jerk? Som ni helst sätter på taffsen, som ni har haft störst framgång med?

Störst fisk i år?
    Själv fick jag en gädda på 8.3 midsommarveckan på en Buster Jerk som var blyad med 10Gram i taffstoppen, fiskade över en djupkant där jag vet att det finns gott om småfisk samt går ofta grov fisk på sommarn!

Skitfiske på er! /Mvh

100 visningar, inte ett svar.
    Var inte blyga nu

Kommentera

Tidig vår och senhöst långsamma rörelse så betet nästan går rakt fram, långa vevstopp, FC tafs för bra häng och tysta naturfärgade beten. Vår kraftiga rörelser, mycket sväng, ytgående beten, rasselbeten, färglada beten ( Klart roligaste tiden för jerk ). Sommaren dagtid djupgående eller blyade naturfärgade rasselbeten, bra speed, kväll/natt större tysta ytgående mörka beten med bra sväng vid vasskanter och grundtoppar. Fast på sommaren/hösten spinnfiskar jag oftast.
      Jerkteknik beror helt på betesval ( fick man bara använda en, så blir det vevhand stilla och jobba med spöhand ). Favoriter ytan, rapalas X-rap subwalk 15 cm. mellan, esox-lucius 16 cm slow sink, djupt savagears belly up 16 cm, kväll & natt savagears freestyler 17 cm.
      Störst fisk i år är en gädda på 10.6 kg, men den fick jag på en gammal 35 grams utö

Kommentera

Precis som Wadman skriver så har varje bete sin teknik - är iaf min erfarenhet...
        Visst, det går säkert att jerka de flesta beten på liknande vis, men tex flytande Piggar brukar jag köra ganska långa dragningar med nån enstaka ryckning, andra beten verkar funka bäst med extremt små snärtiga rörelser. Tempo på rycken varierar jag också, för min del vill jag få betet att ha en gång jag gillar - sen vete förstås tusan om gäddan tycker likadant
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 913 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B