Tafsmaterial - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsmaterial

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsmaterial

Hej!

Jag brukar fiska både gädda och gös i en sjö där man får ungefär hundra gäddor per gös, altså måste jag alltid ha tafsar som klarar den värsta gädda, även när jag fiskar efter gösen.

När jag metar (flötestrolling, bottenmete, flötmete osv..) har jag använt materialet Surfstrand till mina tackel. Många har påstått att detta är för grovt för gösen och påstår att jag borde använda den tunnare varianten Surflon, men jag är tveksam om den håller de grova gäddorna i sjön?

Skrämms gösen av surfstranden eller går den utmärkt att använda till både gös och gädd mete?

När jag trollar efter de båda arterna har jag alltid använt färdiga köpetafsar. Jag vet att dessa inte är något vidare och skall nu börja tillverka egna tafsar. Jag undrar vilket material som är lämpligt, något som ej förstör wobblerns gång, skrämmer gösen, men samtidigt håller för den värsta gädda, finns detta material?
    Det är väl onödigt att använda ett material som Surfstrand här då det är gjort för metestackel?
    Hur är det med Beerkleys Steelon som är extremt billigt...?

Tackar

steelon är inte precis det material jag skulle välja för det fisket du bedriver. Kolla istället på material som quicksilver Proleader Surflon. Dom är mer lämpade för det fisket du bedriver. Jag har inget erfarenhet av surflon med det sägs fungera bra. Proleader och quicksilver använder jag själv, och är mer än nöjd.
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Okej okej, tackar för tipsen.

Men kan jag använda samma tafsmaterial till trollingen som jag använder till metet???

Båda metoderna är riktade efter gös, men där gäddan nappar ungefär hundra gånger oftare....

Kanske går bra att använda Surfstrand till trollingtafsarna också då...

Kommentera

Gösen skräms inte av vare sig surflon eller surfstrand, för en tid sedan kunde vi läsa på Nordins online sajt att han inte märkt ngn skillnad ö.h.t på surfstrand, surflon eller fluorcarbon lina.
        Du kan lugnt fiska vidare med dina tafsar på gösen!
        Skitfiske,
        Andreas
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

OKej och tack för snabba svar grabbar !

Har förstått och bestämt mig för att köra vidare med Surfstrand till metet efter både gösen och gäddannu!, fått goda rektioner här ju , och så har den ju faktiskt fungerat i verkligheten oxå. En och annan gös har kommit upp, även om det har varit lååångt mellan göshuggen. Å andra sidan desta fler gäddor har behagat nappa....Tack!

Men dethär med trollingen, är Surfstranden lämplig att använda som tafs vid trolling med t.ex bomber wobblers osv?
          Eller vilket tafsmaterial är lämpligt där?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 846 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B