Jerkfiske pelagiskt och på sommaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkfiske pelagiskt och på sommaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkfiske pelagiskt och på sommaren?

Hej!

Älskar verkligen jerkfisket och blir lite förbannad varje sommar då det nappar dåligt, är igenväxt som ett gammalt mattantssköte och är mest slips på de ställerna som man brukar få lite större..

Nu har jag sett och hört en del som fiskar pelagiskt efter gäddan med jerkprylarna, hur ska man gå tillväga då?

Jag tänker sent på kvällen, leta stim/kanter/toppar osv med lodet. Markör. ställa sig och döna handgjorda jerks?

Är jag rätt ute eller helt åt helvete?

Andra tips?

Mvh Markus
    Senast ändrad av Markusth; 2011-07-12, 19:55.
    sigpic

www.haavet.wordpress.com

Du tänker helt rätt. Jag tycker det är väderkänsligt och det gäller att gäddorna är på hugget. Tycker att det är mer effektivt att fiska djupare, på samma ställen med stora gummibeten. Det är också jävligt kul

Kommentera

Lustigt, igår surrade polaren med en som hade plockat en 8kg gädda på pelagiskt vertikal-jerkande.
      Körde tydligen med en Buster II samt ett sänke en bit framför.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

andra ideer?
        sigpic

www.haavet.wordpress.com

Kommentera

6gr Catherinesänke framför tafsen så fiskar du galant ned till 5-6m med jerkbait. Med denna lätta vikt så kastar du precis som vanligt men kan fiska någon meter djupare. Låt sjunka någon meter innan du börjar hemtagningen.
          I näst kast så .....

Kommentera

Prova nattfisket.Åk ut vid 2 tiden på natten och kör brukar nappa bra ytnära även mitt i sjön och då hugger de större med.Har inte haft så mycket möjlighet att fiska grundkanter mm då den sjön jag fiskat i har grunt från stranden och 10m ut och sen djupnar snabbt till 8-10m överallt.Jag har fått fisk mitt på frivatten men har tagit de allra flesta genom att ankra vid gräskanten 10m ut och kastat ut över djupare vatten.Stora gliders nära ytan har gett bra men prova även spinnare.De större modellerna som finns ser jag som rena muskiespinnare som vi nog faktiskt hade klarat oss utan.Jag köpte direkt en stor 8tum med rejäl svans med marabou och har fiskat den vid olika tillfällen på olika vatten men aldrig haft en följare ens men de mindre modellerna som tex musky mayhems baby girl har gett bra med fisk sommartid.

Kommentera

Prova köra med lite större mjukbeten. De är inte alls så tråkiga när de börjar leverera. Alien Eel svart/orange har gett mig två fina firrar den här veckan (97 & 99).
              Trots rådande värme...

Sen kan du ju fortfarande jerka utanför naten. Leta upp natesbälten som ligger lite djupare och fiska ovanför den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 790 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B