Spiderwire-trassel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spiderwire-trassel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spiderwire-trassel?

Tänkte höra om någon här har varit med om att det blivit 1 j-vla trassel på spolen. Detta inträffade när jag kastade ut med min haspelrulle. Jag hade precis bytt till Spiderwire. Jag spolade på 100 meter, detta var för 3 veckor sedan. Igår var det dags att spola på ny lina igen, men den här gången så fick det bli Fireline.
    Jag var ut till butiken som jag spolade på linan och hörde efter om dom hade någon aning om vad det kunde bero på. De hade inte en susning, kanske att det kunde bero på att det blev öglor på spolen och att den tog lina från underliggande lager.

Förmycket och/eller för löst pålagd lina, möjligen med tvinnad lina som extra krydda.

Det kan ju bli så med alla linor om man har 'otur'.

Hoppas att du får fina trasselfria rundor i fortsättningen.

Kommentera

Tackar ödmjukast....
      Man tycker ju att de borde kunna spola på lina riktigt i butiken....
      Hur som haver så är det ju trist att det blir så där. Det går ju åt värdefull tid till att försöka reda ut det jävla trasslet. Tid som skulle kunna spenderas till att försöka ta den store......

Kommentera

Min spiderwire 0.26 smider som en dröm
        Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

Kommentera

Hej!

Har 0.25 som jag fiskat med under vårens (och försommarens) gäddjakt och inte haft minsta lilla problem med den. Tycker att den fungerar bättre än FL.

Vad det första kastet? I så fall var det nog butiken som spolade på felaktigt.
          Annars så är det lätt att det blir en ögla när man börjar veva in. Detta händer om du har löslina ute. För att minimera problemet så bromsa alltid linan med pekfingret, så är den sträckt när du börjar veva in. Det kan alltid slinka igenom något fel, men du kommer i alla fall att minimera felchansen.

Sen beror det nog lite på vad du har för rulle. Tydligen är FL bland dom flätlinor som är minst krävande för rullens linuppläggning, medan PP och Spindeln har högre krav på att linuppläggning är bra. Vissa rullar skall man inte ens ha flätlina på, eftersom linan kommer att gräva ner sig i underliggande lager. Störst risk vid t ex elakartade bottennapp.

/D

Kommentera

Butikens "uppspolning" kan man väl aldrig lita på?
            Min erfarenhet säger, spola på själv, annars frikoppla spolen i båten och kör tills linan tar slut och veva sedan in i vanlig takt, då får du bästa förutsättningar.
            -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
            -Han ska in, och det VET DU!

Kommentera

Det kan ju faktist vara så att dem har haft rullen med linan åt fel håll när dem spolade på linan. Fiskelinan skall gå till spolen som ett VHS kasettband När den spolas på med hjälp av maskin. Annars tvinnas linan! Sen skulle jag göra som furan skrev. Släpp ut linan efter båten bara, sen spolar du på den på nytt. Funkar varje gång!

Kommentera

Märkligt, det var ju det som var bra med Spiderwire, aldrig trassel.
                Däremot så var knutstyrkan efter ett tag under all kritik....
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Skulle spindeln trassla eller svika? Har jag aldrig varit med om trots att min 0.18 lina ibland ser ut som rena flossen!

Och jag spolar på min själv och har en gammal ABU-rulle med oscilerande men stillastående spole.
                  (På en rulle med Syncro-broms roterar aldrig spolen, inte ens när fisken drar ut lina. )
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 857 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B